Vargskogen, glaskross och huliganer

Gav mig ut och letade lite svamp i fredags. Åkte till en av mina gamla ridskogar och promenerade omkring. Till Sjundareviret som ni kanske hört talas om, eller Sjundavargarna? Vi har ju vargar här hos oss och tre gånger har stackars ägarna på Molstaberg råkat ut för attacker på sina får. Första attacken tog vargarna hela 26 får.
Lånade bilder från Sörmlands Nyheter.
 
Var inte så rädd för vargarna men vet att det finns väldigt mycket vildsvin där ute i skogen. Vid mitt gamla stall (som ligger en km från denna skog) kunde bonden räkna runt 40 vildsvin varje kväll. Mötte dem tyvärr både när jag red och plockade svamp för några år sen. Och är livrädd för dem.
 
Ganska snart ser jag att det blivit mycket värre. Skogen är helt sönderbökad och ser även färsk spillning. Sjöng för mig själv för att hålla dem borta. Lyckades hitta ca 10 liter svamp sen var jag hungrig och åkte hem.
 
Fick hjälp av mannen med rensningen. Inte mer än rätt eftersom det är han som äter svampen :)
 
På fredagskvällen var jag ensam så då roade jag mig med att koka jordgubbssylt.
 
Lördagsmorgonen hängde vi på låset när Statoil öppnade och hämtade en släpvagn som vi hade hyrt, åkte upp till Stockholm och hämtade möblerna till nya altanen. När vi kom hem igen var sonen redo att hjälpa till. Vi började med att packa upp allt så att mannen skulle hinna  till återvinningen med allt amballage innan de stängde. När vi packar upp bordet, eller rättare sagt öppnar kartongen hör vi rassel rassel. Glasskivan hade sprängts i 10 000 bitar, som ett duralexglas. Bara för mannen att sätta sig och åka upp till Stockholm igen... Under tiden började sonen och jag skruva möbler. Tänk att det kan vara så många skruvar i en soffa!!
 
När vi precis var klara kom mannen hem med ett nytt bord och vi skruvade ihop det på en gång. Sen kunde vi äta vår första middag ute på nya altanen och bara njuta! Hade egentligen tänkt grilla, men allt tog sån tid så det får bli en annan kväll.
 
 
 
Har en kolgrill på baksidan på andra altanen, men nu köpte vi en gasolgrill till nya altanen. Främst för att inte skita ner så mycket. Efter middan började vi skruva ihop grillen. Tänk att en grill kan levereras i 24 olika delar!
 
Gnestas musikfestival Lakeside var igår och den hade vi tänkt gå på. Men när vi äntligen var klara med allt var klockan halv 10 och vi var helt slut. Musiken hörde vi ändå hemifrån. Gamla nostalgibandet Noice uppträdde bl.a.
 
Idag åkte vi ner till Norrköping och hälsade på dottern och hennes pojkvän. Promenerade omkring och tittade på stan. Vackert med Motala Ström som rinner genom stan och många mysiga gränder.
 
Tyvärr inte så lugnt och fridfullt idag pga av matchen mellan IFK Norrköping och AIK. Poliser överallt och ännu mer huliganer.
 
Vi hade köpt biljetter till matchen men från början skulle inte sonen med. Sen ångrade han sig och ville med så jag avstod min biljett til lhonom. Medan de andra gick på fotbollen gick jag runt på stan och sen till dotterns lägenhet. Matchen slutade 1-2 och även om dotterns pojkvän håller på Norrköping tyckte jag det var bra att AIK vann för då bråkar huliganerna lite mindre.
 
Bara mobilbilder från hela helgen, kameran fick en vilohelg.
 
 
1 Violen på Brandholmen:

skriven

Så fint det blev på er nya altan! Där kommer ni att trivas och må gott! Vilka skatter, både nyplockad svamp och nykokt jordgubbssylt, mums!
Tråkigt när vildsvin och vargar ställer till det men så är det här i världen och bäst är det om vi kan samsas.
Ha det bra!

2 BP:

skriven

Vilket toppen inlägg Mia! Å er nya altan är ju helt suverän - fantastik det är vad den är - så det så! Å så snabbt den kom upp! Ni är sååååå duktiga!
Åsså älskar jag mattan (Indiska?). Har spanat på en själv ett tag;-)

Jag är ju Hammarbyit (till vilken nytta kan man ju fråga sig) så jag var INTE glad över AIKs seger. Klokt av dig att promenera runt i Peking - eller om det var Neapel - med tvätten mellan husen.

Å vad gäller svamp och vildsvin. Alltså vildsvin gillar jag på tallrik - fint uppskuren med en läcker sås till om du förstr vad jag menar. Kantisar har jag aldrig hittat några, vilket kan bero på att jag sällan befinner mig i en skog;-)

Men - hör och häpna: på den lokala loppisen sålde en kille från fiiiiiina Täby Kyrkby nyplockade kantisar för 80 kronor/kilo jämfört med 298 kronor/kilot hos ICA. Så vi köpte 500 gram. Väl hemkommen såg vi att de inte var rensade. Oooooops. Ja, det ska bli ett inlägg om kantarellerna nästa vecka. Så du får nog läsa det. Säger bar som så - aldrig mer;-)

3 BP:

skriven

Vilket toppen inlägg Mia! Å er nya altan är ju helt suverän - fantastik det är vad den är - så det så! Å så snabbt den kom upp! Ni är sååååå duktiga!
Åsså älskar jag mattan (Indiska?). Har spanat på en själv ett tag;-)

Jag är ju Hammarbyit (till vilken nytta kan man ju fråga sig) så jag var INTE glad över AIKs seger. Klokt av dig att promenera runt i Peking - eller om det var Neapel - med tvätten mellan husen.

Å vad gäller svamp och vildsvin. Alltså vildsvin gillar jag på tallrik - fint uppskuren med en läcker sås till om du förstr vad jag menar. Kantisar har jag aldrig hittat några, vilket kan bero på att jag sällan befinner mig i en skog;-)

Men - hör och häpna: på den lokala loppisen sålde en kille från fiiiiiina Täby Kyrkby nyplockade kantisar för 80 kronor/kilo jämfört med 298 kronor/kilot hos ICA. Så vi köpte 500 gram. Väl hemkommen såg vi att de inte var rensade. AOooooops. Ja, det ska bli ett inlägg om kantarellerna nästa vecka. Så du får nog läsa det. Säger bar som så - aldrig mer;-)

4 BP:

skriven

Oooops, sorry, fick upp ett felmeddelande så jag skickade iväg inlägget på nytt...

5 Susanne:

skriven

Oj vilken härlig helg.
Massa svamp, nya möbler, ny grill och så en massa tid att umgås när ni byggde ihop allt! :)
Din altan är verkligen helt enorm.
Riktigt otäckt med vargarna tycker jag. När vi var på en bondgård uppe i nordingrå i torsdags hade räven tagit alla hönsen.
Vildsvin har vi haft en del här också. Dom förstör ju så förbaskat mycket.
Hoppas du får en fin start på veckan imorgon!
Kram Susanne

6 Monica o Jacob:

skriven

Ja det är inte roligt att få sina får dödade, här var det samma sak men det var ett gäng hundar som ställde till det inte varg.
Mysig altan den skulle jag inte tacka nej till.
Ha en bra vecka

7 Anonym:

skriven

Hej Mia! Tråkigt att glasskivan till bordet gick sönder, men fint blev till slut!
Och visst är Norrköping en fin stad, kanske trevligare utan huliganer dock.
Ha en bra vecka!

8 cissi:

skriven

Opps, där skuttade den kommentaren iväg utan avsändare.

9 HelenTh:

skriven

Vilken händelserik och rolig helg! Härligt med nya fina möbler på en helt ny altan, det blev riktigt bra! Läskigt med vildsvin i närheten när man är ute i skogen, vargar kan jag också var utan.

10 Stare Ström:

skriven

Så fint det blev hos er!

11 Anita Malta:

skriven

Varg och vildsvin låter inte kul alls. Har aldrig tänkt tanke på att det finns när vi varit runt i skogarna runt Nyköping men nu känns det tveksamt om jag vill dig igen. Hoppas maken hittar på något annat under sina dagar i Stockholm men vet att han gillar att leta kantareller. Det var en riktig hög du plockade ! Klart att maken måste hjälpa till att rensa när du varit så flitig ;-)
Er nya altan blir verkligen superfin !! Så himla snyggt och smakfullt och den blå mattan har verkligen funnit sin rätta plats !!
Ha en skön fortsatt vecka Mia !!

12 KajsaLisa:

skriven

Otäckt med fåren, att vildsvin ställer till problem har jag också upplevt ute i naturen, kul med lite stadsbilder också.

13 Eva Trillian:

skriven

Nu har ni verkligen fått ett extra rum :) Visserligen för regnfria och lite varmare dagar - men ett ställe för njutning! Snygga möbler :) Gillar speciellt mattan!

14 Anni:

skriven

Här händer det saker! Så läckert med nya altanen, väl värt allt skruvande och fixande - även om den extra turen efter nytt bord var väldigt onödig!
Vargar och vildsvin har jag stor respekt för, skulle inte vilja möta någon av dem ute i skogen. Masslakten av får är förskräcklig, vilken overkligt grym syn att möta som bonde!
Usch och fy, är det inte vilda djur i naturen så är det huliganer i staden ... heja Djurgården!

Vad gäller Gentiana så fick jag en planta en gång, men den överlevde inte. Fick väl inte rätt jordmån, kan tänka. Jag har ju inte direkt fjällmarker hos mig.

15 Helena:

skriven

Jag har en del vilda djur (älg och ibland alla av de big five) runt omkring mig, men känner mig aldrig rädd eller orolig. Däremot när jag besökte södra Sverige i sommar och förstod hur mycket vildsvin som fanns... det tyckte jag var obehagligt. Vid ett tillfälle brakade det till i skogen bredvid och fick förklaringen att det var ett vildsvin vi skrämt iväg.

16 Anemonen:

skriven

Wow så fint det blev på altanen och så fina möblerna blev och det var väl värt allt besvär med en retur till huvudstaden. Vildsvinen är ett gissel även här i söder och inte nog med det för vargen härjar fritt ibland också så snart får man vara rädd att vistas i skogen. Finfint inlägg

17 Marit Johansson:

skriven

Fy fasen så otäckt!! Man kan ju tycka att det är trevligt att vi ska ha alla typer av djur i våra skogar men när jag ser sådant så tvekar jag... har i alla fall full förståelse för nej-sidan!

18 Åke:

skriven

Fy så hemskt för ägarna till fåren. Tänk skräcken för djuren... Altanen blev toppen :)

Kommentera här: