Ärftlighetsutredningen är i gång

När man har många i sin släkt som har cancer kan man få göra en ärftlighetsutredning. Den görs i Uppsala och de utgår alltid från alla sjuka först. Så första steget är att samla in fakta om alla i släkten som har/har haft cancer. Oavsett vilken typ av cancer det gäller. Min mormors tre systrar dog alla tre i cancer, två av dem vet vi att det var bröstcancer.
I måndags var jag och hälsade på mormor. Hon har varit krasslig på sista tiden. Både vatten i lungorna och lunginflammation. I måndags var hon så pigg så hon orkade sitta uppe och prata. Det är ju trots allt hon som sitter inne med mest information om släkten. Och även om hon är krasslig så är hon helt klar i huvudet och kommer ihåg när alla är födda och så.
Jag fick namnet på en av mammas kusiner och ringde upp henne. En jättetrevlig dam som gärna skrev under papperet att läkarna får gå in i cancerregistret och titta på hennes mammas cancerdiagnos. Vi har redan hunnit maila några gånger till varandra och skickat över foton. Det blir lite som en släktforskning det här. Imorgon ska jag ringa en annan av mammas kusiner och försöka få honom och skriva under för sin döda mamma.
Min kusin skriver under för sin pappa som dog av hjärntumör. En annan kusin till mig har svår cancer just nu. Jobbigt.
På min pappas sida har ett kusinbarn och två kusiner cancer, eller egentligen en nu, för den andra dog för ett par veckor sedan. Dessutom både mamma, pappa och syster.
Så nog behövs denna utredning. Vissa vill veta och andra inte. Jag vill veta om jag bär på anlagen. Likaså min dotter. Då kan man göra något åt det i förväg.
Utredningen kommer ta flera månader, men nu är den i alla fall igång!
 
1 Bp:

skriven

Tycker det är väldigt klokt av dig att göra denna utredning. Det är ju som en livsförsäkring med tanke på att din familj verkligen är drabbad av denna hemska fiende nummer 1.

2 Sophia:

skriven

Både en jobbig men kanske bra undersökning. Så man kan förebygga som du säger. Det är en hemsk sjukdom, som jag önskar försvann! Har inte så många släktingar som drabbats men däremot en nära vän som tyvärr gick bort i det...

3 Anni:

skriven

Intressant att göra en ärftlighetsutredning med alla sorters cancer. Nog undrar jag vad den sedan leder fram till? För visst uppstår olika former av cancer av olika anledningar? En del är såklart ärftlig (som bröstcancern) och det är väl sådant som detta utreder.
Mina föräldrar har haft cancer båda två och tillfrisknat båda två, men min risk att få prostatacancer måste ju anses liten. Kanske större för mina söner.
Finns det någon "gräns" för när utredningen görs? Om man idag säger att var fjärde får cancer och det redan är två av fyra i min familj som fått, är det då många - eller "ska" en till få cancer först?
Ja du, ditt inlägg väcker många frågor och funderingar hos mig.

Svar: Jag vet inte exakt hur den går till. Det är min sjuka syster som har träffat läkaren och fått papperen. Jag hjälper till att jaga alla släktingar. Bröstcancer och livmoderhalscancer är besläktade och likaså tarmcancer. Men du kan få dem av ärftliga genen eller av slumpen. När de gör utredningen vill de ha all cancer med. Och även på äldre personer som gått bort för länge sen. Väcker många tankar och funderingar hos mig själv också... Vad skönt att dina föräldrar är friska! Vi håller tummarna att tillräckligt många i både din och min familj har fått den nu och att vi slipper!
Mia Ahlstrand

4 Freja:

skriven

När min mamma dog i cancer tog vi upp frågan om ärftlighet, men eftersom hon var så pass gammal menade läkarna att det inte var en ärftlig form. Om det varit det hade jag helt klart velat veta det, så jag förstår att du vill göra utredningen. Lycka till med utredningen och håller tummarna för att det ska visa sig att du och dottern inte har anlagen!

5 Pumita:

skriven

Oj, det måste vara tufft! Det är ju inte bara den som får en svår sjukdom som drabbas utan det påverkar hela familjen och andra närstående. Det kan vara minst lika svårt att stå vid sidan av och se på och inte kunna göra ngt. Hoppas verkligen att ni får det stöd ni behöver och att du får ett bra svar på utredningen!

6 Paula i pörtet:

skriven

Hej, du gör helt rätt, visshet är alltid bättre, tycker jag. Jag har mycket dåliga gener, men dock inga som det går att göra så mycket åt. Mamma dog i stroke när hon var 48 och jag har ju åderförkalkning och förträngning i ett halskärl. Mormor dog i cancer, pappa dog i hjärtattack vid 65, jag har ingen illusion om att bli särskilt gammal, utan tar tacksamt emot varje dag. Och som du säger, det gäller inte bara dig utan även dina efterkommande som kan behöva skydd. Lycka till med utredningen och du har ju en spännande släktresa på köpet.
Kramen

7 kiki freese:

skriven

Jobbig forskning! Men jag måste säga att ni är modiga.
/Kiki

Svar: Känns ändå bättre att veta än att gå omkring och undra. Men det väcker många tankar...
Mia Ahlstrand

Kommentera här: