Italien - Uruguay

Redan när vi började planera resan hemma och tittade på spelschemat så var Italien-matchen den vi helst ville se. Jörgen har ju rest och jobbat så mycket i Italien. Ja t.o.m. bott där tre år som liten. Efter att ha lyckats få tag i Japan-Grekland-biljetterna började vi förstå att det skulle bli ganska omöjligt att få tag i biljetter till Italien-matchen. Tills i förrgår när vi går hem från stranden, stannar vid en liten butik och köper bananer och hör ett "hej". Började prata med mannen som visade sig vara dansk sportjournalist. Jörgen frågade honom om han visste hur man kunde få tag i biljetter och han berättar att han känner alla möjliga gubbar på FIFA och ska kolla upp det till oss. Vi vågade inte hoppas så mycket. Och tänkte att även om han kan få tag i biljetter så blir de väl svindyra.
 
Igår efter Brasilien-matchen hade vi ett meddelande i receptionen när vi kom hem till hotellet. Han hade dessutom mailat oss två-tre ggr. Vi var trötta och hade tänkt lägga oss tidigt men när Jörgen hade ringt upp honom skulle vi träffa honom på ett hotell här i närheten. Han hade fixat biljetter till oss!!!
Biljetter på kategori 1-plats och dessutom helt gratis. Ja vi fick bjuda på en barrunda och han ville ha en puss, så det fick han :) Vad gör man inte för gratis vm-biljetter. Sprudlande glada av både vin och biljetterna kunde jag inte sova sen. Men vad gör det.
Så i morse efter frukosten åkte vi in till Natal och arenan igen. Lika mycket folk som förra matchen och lika härlig stämning med utklädda och glada fans.
 
Vi kom dit ca tre timmar innan, härligt att bara gå runt och njuta av stämningen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dags för den mexikanske domaren att lyfta bollen och blåsa igång matchen.
Undrar om de här små barnen är mest nervösa eller mest lyckliga? Troligtvis båda delarna.
Italien började bäst men eftersom de bara behövde oavgjort för att gå vidare så backade de hem ganska snabbt och satsade på försvar. Då tog Uruguay över mer o mer och Buffon fick göra några bra räddningar.
 
 
 
I år är det målkameror som gäller. Äntligen säger jag bara. Borde finnas på alla matcher jämt. Jag antar att det är dessa som står här, ser även ut som mikrofoner. Är inget proffs på sånt. Någon som är proffs på fotboll så är det BP som både har spelat själv och bloggar massor om fotboll nu under VM.
Även i denna match blev det både gula och röda kort. Jag kan inte förstå varför man ska sparka på varandra eller ännu värre bita någon som Suarez gjorde. Det har ju inte med fotboll att göra.
Jag väljer att inte fokusera på det negativa utan bara njuta av den underbara folkfest som detta VM är.
 
Matchen slutade 1-0 till Uruguay och hela läktaren kokade. Hade hoppats på Italien, men det funkar inte att bara spela försvar. Men med tanke på Suarez fula uppträdande var inte Uruguay riktigt värda segern heller.
 
Trött och nöjd kommer jag nog sova mycket bättre i natt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Erik Semlan:

skriven

Jag såg ju precis den matchen!! Tänk att ni var där!
Många härliga bilder, kul att se.

2 Erik Semlan:

skriven

Ja jag menar att jag såg matchen på tv. Men ni såg den på plats. Tala om skillnad. Er upplevelse måste vara så totalt annorlunda. Hoppas du/ni får uppleva annat trevligt också i Brazil. :-)

3 william:

skriven

coola bilder:D
coolt att få se fotboll matchen :D

4 BP:

skriven

Om du bara visste hur glad jag är för er skull att ni fick se matchen irl. Den journalisten hade jag nog packat in i väskan och tagit med mig hem. Gratis biljetter - helt fantastiskt!!!
Du har rätt om allt du säger i ditt inlägg. Å bilderna du tog är helt fantastiska och verkligen speglar stämningen på läktaren. Betydligt bättre än på tv faktiskt, både utanför och inne på arenan.

Det är mikrofoner bakom målet. Videokamerorna sitter här:
Video cameras mounted along the roof or catwalk of the stadiums capture the ball as it moves along the field and in the air. Those cameras are connected to computers that perform image analysis to precisely determine the position of the ball. When a goal is detected, referees receive an instantaneous vibration on a wristwatch, flashing with the word "GOAL."

1 000 tack för dina fina ord och länken:-)

Svar: Det är ju det jag säger - du kan allt om denna sport!
Det var så lite, ville självklart "ge igen" :) Och jag har ett par riktigt bra närbilder på Buffon, kanske borde maila dem till dig :)
Mia Ahlstrand

5 BP:

skriven

Glömde ju säga att även om jag inte såg hela matchen så tyckte jag att snyggingen Buffon ;-) höll italienarna kvar i matchen. Utvisningen på italienaren av den mexikanska (!!!) domaren var mycket tveksam och förstörde för Italien. Men totalt sett tyckte jag att Uruguay var det bättre laget.

6 paula i pörtet:

skriven

Hej Mia, vilket reseäventyr ni är ute på, det måste ändå vara ert livs resa. Här blev jag sittande och smältande min middag, scrollande så långt ner det gick, sen fanns ingen sida att bläddra på så jag kunde läsa lite till ända från då er resa började.
Det kommer säkert att ta ett bra tag att smälta allt ni sett och upplevt, Galapagos är ju ett fantastiskt ställe med alla urgamla djurarter som tack vare isoleringen lever kvar. Ha det fortsatt fint, tittar snart in igen
Kram

Svar: Absolut vår livs resa! Vi har varit i Kina, Australien, Nya Zeeland och nästan överallt i Europa men vi har aldrig varit borta så här länge förut. Helt fantastiskt att kunna göra detta. Mer bilder kommer :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: