La Paz

La Paz är Bolivias tredje största stad och räknas i praktiken som huvudstad. Formellt är det Sucre som är huvudstad. La Paz anlades av spanjorerna 1548. För mig är et helt obegripligt hur man har lyckats bygga en hel stad uppe i bergen på så hög höjd. Stadens delar varierar mellan 3300 och 4000 möh. Fram till 1985 var El Alto en del av La Paz, nu räknas den som en egen stad. Tillsammans har de båda städerna ca 1,7 milj inv.
 
Idag tog vi linbanan upp till El Alto. Då får man en bättre överblick över staden. Själva La Paz centrum ligger nere i dalen (3600 möh) och sen är staden byggd högre och högre upp i bergen runt centrum. I själva El Alto ska man ej gå omkring. Där finns många rånare, ficktjuvar etc.
 
Hus, hus och åter hus var man än tittar.
 
Vissa hur var ganska slitna. Och ändå kunde man se blommor, tvätt etc som visade att folk bor där.
 
En kyrkogård. Små fack för var och en med massa blommor i.
 
Vacker utsikt från linbanan.
 
Vi har promenerat massor. I Natal gick vi ca en mil om dagen. Och några joggingrundor. Tycker vi är ganska vältränade båda två. Här flåsar vi oss sakta uppför backarna. Helt otroligt hur påverkad man blir av den höga höjden. Så gårdagens 4 timmarspromenad blev nog inte så många kilometer. Luften är väldigt torr också. Får smörja in mig flera gånger om dagen och linserna torkar nästan fast i ögonen. Jörgen hade huvudvärk de två första dagarna och han har aldrig ont i huvudet annars. Jag klarade mig de två första men har haft migrän ett par dar nu. Till frukost serveras man Coca-te mot den höga höjden. Vet inte om det hjälper, men det är bara att dricka och se glad ut.
 
Så här ser det ut i nästan hela La Paz centrum. Markander i alla dess former. Mestadels kvinnor och de säljer allt mellan himmel och jord.
 
Ofta är det riktigt gamla kvinnor som sitter längs gatorna och säljer. Man får lust att handla av alla bara för att hjälpa dem. Trots fattigdomen här så är alla väldigt rena och prydligt klädda.
 
 
Det är väldigt billigt i Bolivia. En glasflaska Coca cola kostar en krona, en tvåliters vattenflaska 5 kr, två bananer köpte vi för en krona, en måltid får man för 20-40 kr beroende på vad man väljer.
 
Överallt kan man köpa fruktjuicer. Helt färskpressade. Jättegott! Eller en tallrik fruktsallad.
 
Skoputsare sitter precis överallt. Och alla putsar sina skor hela tiden. De är maskerade med rånarluva och det beror på att det ofta är unga killar som inte vill visa sitt ansikte för kompisarna. De skäms helt enkelt att de måste sitta på gatan och putsa skor.
Vi gillar allt med denna stad förutom trafiken och avgaserna. Helt kaotiskt i trafiken. Hur mycket bilar och minibussar som helst. Och taxi- och buss-systemet funkar så att alla hoppar på och av i farten så vill man av stannar bussen och släpper av mitt i gatan och de bakom får vänta. Likadant om man vill på, då vinkar man lite och bussen stannar mitt i gatan. Så i varje korsning är det totalt kaos.
 
Det är nästan omöjligt att ta sig över gatorna, men i vissa korsningar finns dessa zebror som hjälper folk över gatan :)
Imorgon bitti fortsätter äventyret mot Titicacasjön och Machu Picchu. Ska bli spännande!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Åke:

skriven

En sådan upplevelse!!! Tack för att du delar den :) Mycket mäktiga bilder :)

2 Freja:

skriven

Vilken otrolig resa ni är på, tack för att jag får följa med! I det tillstånd jag är nu skulle jag nog vara fullständigt utslagen på den höjden!

3 Monica o Jacob:

skriven

Härliga bilder kul att få vara med på en liten rundresa
Ha det bra

4 Gärdsmygen:

skriven

Mia jag är så imponerad av vad jag ser! Så mycket man lär sig av andra bloggare! Vilken resa du gör. Så mycket hus. Begravningsplatsen var ju väldigt speciell. Såg en annan speciell gravplats hos Stare Ström på Kråkvinklar. Den var från Indonesien, där man sätter ut snidade människor för de döda.

5 Pumita:

skriven

Mm, nostalgi, vilka bilder! Jag har inget minne av en linbana men den kan ju ha kommit till efter att jag var där. Sökte på nätet och den är tydligen helt ny. Spänannde och vilken utsikt!
Jag tror att de flesta känner av höjden, det gäller att ta det lugnt. Själv hade jag huvudvärk i ett par dagar. Koka-te hjälpte. Är det Illimanis topp du har fotat?

Kommentera här: