Mardrömmar

Kan inte ens minnas att jag hade någon mardröm som liten. Har alltid varit förskonad från det. Men för ett 20-tal år sen började jag drömma mardrömmar om jag ser en orm. Riktigt hemska drömmar, kryllar av ormar som i Indiana Jones-filmerna. När jag vaknar vågar jag inte somna om för det känns så äkta. En gång drömde jag att jag satt på en sten och böjde mig fram och tittade ner och då anföll en orm och hoppade upp mig och bet sig fast i pannan. Jag snurrade runt runt och den hängde sig kvar.
Igår kollade jag på en dokumentärfilm och djurlivet i Amazonas. Det är ju lite extra kul nu när sonen är där. Det var apor, trädsorter, myror, fåglar. Jätteintressant. Men så visar de en endaste liten bild på en orm. Det räckte för att nattsömnen skulle vara förstörd.
Drömde att jag badade i havet och något stort o långt kommer svepande runt oss i vattnet. Jag hoppar upp och är då i min säng och ser ormen slingra sig fram under mitt täcke. Då tar min moster Lillemor tag i ormen och jag tar en sopkvast och försöker slå ihjäl den medan hon håller i den. Och den är flera meter lång... Sen vaknar jag. Puh, sen var det inte lätt att sova.
Kanske därför jag hade migrän så jag nästan spydde på förmiddan. Nu är det bättre och jag har just chattat med sonen. De åker vidare till Panama City inatt. Sen stannar de ev där eller fortsätter med båt till Colombia.

Kommentera här: