Tisdagstema: Annorlunda - Chateau Musar

När helgen är slut är det plötsligt redan tisdag och dags för tisdagstema. Denna vecka är temat annorlunda. För ett par veckor sedan öppnade vi ett av mina spar-viner från min lilla vinkällare. Vi drack ett vin som är väldigt annorlunda. Antingen älskar man det eller så tycker man inte alls om det.
 
Chateau Musar
Först när man öppnar upp flaskan kan man nästan tycka att det luktar lite vinäger och unket. Men efter lite luftning känner man istället dofter som jordkällare, gödsel (på ett positivt sätt!), russin, tobak.
Mjukt och moget efter så många års lagring.
Vinet odlas i Bekaa-dalen i Libanon och man går över minfält för att kunna skörda druvorna som är Cinsault, Carignan och Cabernet Sauvignon.
Just denna årgång finns inte längre på systemet, men kan beställas via robertsonwine.se för 905:-
Vill man prova ett par lite nyare årgångar kan man hitta dessa på Systembolaget:
Eller varför inte lägga i källaren och spara 20-30 år!
 
Fler inlägg hittar du på
 
1 Monica o Jacob:

skriven

Låter ju både lockande och urk;-)
Är tyvärr ingen vinälskare men har några lagrade flaskor i stället.
Ha en bra dag;-)

Svar: Ja den är väldigt speciell. Har sparat en från 1990 till min dotter som är född då, men tror tyvärr inte hon kommer gilla den...
Mia Ahlstrand

2 Pumita:

skriven

Det gäller att ha en kappsäck med pengar om man ska unna sig den. ;) De nyare känns som bra alternativ om man gillar rött. Själv har jag tyvärr lite svårt för det, dricker mest vita viner. Men helt klart en annorlunda tolkning. :)

Svar: Ja det blir billigare om man köper dem när de släpper dem och sen lagrar själv. Kostade inte alls mycket när jag köpte den på slutet av 90-talet. Har tips på ett par goda Chablis (vitt) under vin kategori vintips om du är intresserad :)
Mia Ahlstrand

3 Matfarbron:

skriven

Vad äter man till detta rara vin?

Svar: Vi åt fläskfilé i grönpepparsås och det funkade jättebra. Såsen är supergod och finns under kategorin recept :)
Mia Ahlstrand

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Ett av mina favoritviner! Det är ganska speciellt så det stämmer att antingen älskar eller avskyr man det. Till vardags kallar jag det "hästvinet" på grund av doften av gödsel!

Svar: Ja det var ett passande smeknamn på vinet :)
Mia Ahlstrand

5 Rantamor:

skriven

Gillar gott rött vin, men så mycket pengar skulle jag nog inte lägga ned på ett vin.
Men nog bör dom allt kosta över en hundring, och vara fyllig och god i smaken.

Kul att vinet blev gott av luftningen.

Tjingelingen.

Svar: Jag lägger inte heller så mkt pengar på vin. Det var billigt när jag köpte det för ca 15 år sen. Ett vin som är både billigt o gott som jag kan rekommendera är Cline Zinfandel, kostar bara 89:- på Systembolaget.
Mia Ahlstrand

6 Anneli - A'la Foto:

skriven

Spännande tolkning av temat! Snygg bild!

Ha en skön tisdag!

Svar: Tack och detsamma till dig!
Mia Ahlstrand

7 Kakan:

skriven

Det är gott med rött vin till god mat eller bara att mysa med en kväll i goda vänners lag...
Ha det bra!
Kram Kakan

Svar: Javisst är det! Kram
Mia Ahlstrand

8 Anemonen:

skriven

Ja det gäller att vara penningstinn om man skall ha råd med detta vin. Jag gillar inte vin så jag avstår gärna. I matlagning klarar jag mig med normalpris på vin. Men för kännaren kanske det är värt varenda öre.

Svar: Skulle aldrig ge så mkt för ett vin trots att jag älskar det, men det kostade inte mkt för 15 år sen när jag köpte det. Det är nu man ska köpa de som säljs på Systemet och spara i många år!
Mia Ahlstrand

9 Rantamor:

skriven

Va kul att du precis skrev om det vinet Cline Zinfandel, för det vinet bjöd vår dotter på i helgen, riktigt gott.... =) =)

Svar: Vad festligt :) Snacka om sammanträffande!
Mia Ahlstrand

10 Marit:

skriven

Nå er ikke jeg noen vinelsker, så jeg aner ikke hva du snakker om .. Egentlig liker jeg ikke vin.

Svar: Om du inte gillar vin är detta inget för dig, så väldigt annorlunda :) Prova en Beaujolais som är fruktig o lätt :)
Mia Ahlstrand

11 Annika:

skriven

Låter lite spännande. annorlunda med ett vin från Libanon.

Svar: Ja det är verkligen annorlunda. Speciellt i smak o doft. Har väldigt bra lagringspotential om man vill spara några år.
Mia Ahlstrand

12 Mormor:

skriven

Den har jeg ikke vært borti, men jeg merket meg navnet. Får se om "polet" klarer å spa den opp.
Takk for vintips og utfyllende opplysninger.
Ha en fin kveld :)

http://www.starbear.no/mormor/2013/04/02/annorlunda-sa-tisdagstema/

Svar: Tack o detsamma till dig!
Mia Ahlstrand

13 Eva Trillian:

skriven

Jag blir alltid lika imponerad av er som kan :) Och glad över att jag helt enkelt kan gå på rekommendationer :)

Svar: Ingenting är svårt när man kan det och alla har vi olika saker vi är intresserade av och kunniga på :) Om du inte provat Cline Zinfandel som jag rekommenderade för Rantamor så gör det - du blir inte besviken :)
Mia Ahlstrand

14 Klimakteriehäxan:

skriven

Det där är ju ett jättespeciellt vin! Fick det utpekat för mkt länge sen av en sommelier i bekantskapskretsen. Och storyn runt dess tillkomst är fantastisk, den också!

Svar: Ja det är verkligen speciellt! Hoppas du haft möjlighet att smaka det också :)
Mia Ahlstrand

15 Pysselfarmor:

skriven

Vi har en stor vinkyl och lagrar viner .....bl.a. detta har vi testat. Vi tyckte det var gott. Speciellt javisst, men gott.

Svar: Kul att du gillar det :)
Mia Ahlstrand

16 Hanna:

skriven

Haha, en udda och ganska rolig förklaring på hur vinet luktar. Jag avstår nog oavsett, för det ser ut att vara ett rött vin och de kommer inte jag överens med :0)

Svar: Nej om du inte gillar rött ska du definitivt inte testa detta :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: