Fototriss del 214: Gissa temat

Veckans utmaning på Fototriss är att lägga upp tre bilder med en röd tråd och låta andra gissa vilket tema jag valt. Rolig idé som kräver lite tanke :)
Inte så bra bildkvalité eftersom jag valde gamla bilder - men vad är temat?
 
Vill du gissa andras tema så gå in på
1 Mias Mix:

skriven

Första bilden: En båt fylld av korn kommer in till Islay i Skottland, korn som man gör whisky utav. Andra bilden: Torv som grävts upp på hedarna och ska eldas för att whiskyn ska bli rökig. Tredje bilden: Destillationspannorna där whiskyn blir till. Alltså tema - whisky!

2 Violen på Brandholmen:

skriven

Framställning av gas som kan användas som bränsle? Kom inte på något annat!

Svar: Whisky - kolla min förklaring så förstår du :) Men klurig gissning.
Mia Ahlstrand

3 Maria Lundmark Hällsten:

skriven

Den var inte enkel...tycker ju inte om whiskey heller :) Men det är kul att få klura lite.

Svar: Ja det här var ett roligt uppdrag och kul att gissa runt hos andra :)
Mia Ahlstrand

4 Veiken:

skriven

Inte helt enkelt, men visst är det whisky - glasklart när jag fick förklaringen ;)

Svar: Visst är det det :)
Mia Ahlstrand

5 Kaxi:

skriven

Spannmål, torv, destillation - whiskey :) Jag älskar rökig whiskey! Rolig triss ;)

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

6 Erik Semlan:

skriven

Tycker mig känna igen pannorna, har sett liknande. Så jag anar att det destilleras whisky.
Så läser jag din förklaring och fattar första bilden och inser vad jag ser på andra bilden.
Småknepigt tema, men gott. :-)

Svar: Ja väldigt gott. På Bowmore fick vi prova whisky från 1964 direkt ur faten. Bästa whiskyn jag någonsin provat :)
Mia Ahlstrand

7 Misswhatsit:

skriven

Jag klarade inte att lösa gåtan utan att tjuvkika lite :) En kreativ triss!

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

8 mammakero:

skriven

Vid första titten så tänkte jag på att båten nog var full med säd, fast det inte syntes så bra. Att det var tankar i ett destilleri på sista bilden, men jag fattade inte vad mittenbilden föreställde! Torv! Jag har aldrig sett hur det ser ut! Jag trodde det var en gödselstack med halm överst!
Kul och klurig triss!

Svar: Tack! Nä den är inte så tydlig första bilden... Torven genomsyrar allt på hela lilla ön Islay. När man får vatten i en tillbringare är det svara partiklar av torv. Likaså när man häller upp badvatten. Har eldad torv som souverni hemma.
Mia Ahlstrand

9 Carita Liljendahl:

skriven

Frakt, maskineri, hantverk... svårt!
Jag kollade inte de andras svar eller gissningar innan, men veckans utmaning i Fototriss är riktigt kul.

Svar: Whisky! Ja jättekul! Kul också att du känner Patricia. Jo vi har en hel del kontakt. Hon har det ju lite tufft just nu... Har även jobbat med hennes bror o mamma. Men hälsa självklart till henne om du stöter på henne! Kram
Mia Ahlstrand

10 KajsaLisa:

skriven

Jag var tvungen att kika, den var svår :)

Svar: Ja det var den, speciellt om man inte kan så mycket om whisky.
Mia Ahlstrand

11 Mormor:

skriven

Jeg hadde nok tippet vinduer (fønster), men ser jo at svaret skal være whisky, så feil kan man ta :)
Ha en fin kveld :)

Svar: Hade inte ens sett själv att det är fönster med på alla bilder. Vad roligt detär att vi uppfattar saker så olika :) Detsamma till dig!
Mia Ahlstrand

12 Pysselfarmor:

skriven

Bingo! Detta kunde jag, men så gillar jag wiskey! :-))

Svar: Bra jobbat!
Mia Ahlstrand

13 Ulrika Gustavsson:

skriven

Bra gjort! Hade inte klarat själv. Tittade vad de andra skrev.

Svar: Tack! Inte så lätt...
Mia Ahlstrand

14 Kakan:

skriven

Den var svår...
Vårkramar Kakan

Svar: Ja kanske lite för svår... Kram o ha det bra!
Mia Ahlstrand

15 Viktkamp:

skriven

oj va klurig =)

Svar: Ja den var visst det :)
Mia Ahlstrand

16 Jah Hollis:

skriven

Trodde först det handlade om ölbryggning, det finns vissa likheter där, men torven behövs ju inte då. Bra triss.

Svar: Tack! Bra gissning. Whisky är ju destillerad öl.
Mia Ahlstrand

17 Marit Johansson:

skriven

Det där hade jag aldrig kunnat gissa :)

Svar: Nej inte så lätt :)
Mia Ahlstrand

18 Freja:

skriven

Åhh, whiskey, det hade min man tagit direkt! Den sista bilden kände jag igen, eftersom jag varit på både jamesons och Guinness i Dublin, rätt lika tillverkningsmetod...

Svar: Ja själva pannorna ser oftast likadana ut. Vi besökte också Jameson i Dublin :) Däremot destillerar de tre ggr på Irland för att få en fruktigare whisky. Och eldar ingen torv.
Mia Ahlstrand

19 Powered By Porridge:

skriven

Bra triss, jag kom inte på hur första bilden passade in, men andra och tredje lutade åt Whisky. Bra med förklaring som kompletterade den röda tråden!

Skottland är verkligen en destination jag vill till och då inte bara för naturen :)

Svar: Ja den första bilden är lite otydlig... Kan verkligen rekommendera Skottland. Så härligt att bo i dessa slott ute på landsbygden, besöka Loch Ness och massa destillerier. Gröna kullar, får och regn!
Mia Ahlstrand

20 Pialotta:

skriven

Ja, den var klurig, men Whiskey ser jag här ... Alltid kul att gissa vid första blicken, men svårt ibland ... klurigt o smart :)

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

21 Sanna:

skriven

Jag hade gissat på koppar om jag hade varit snabbare ut, men nu "råkade" jag tjuvläsa kommentarerna så då vet jag att det var whisky du hade som röd tråd. Bra triss! :)

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

Kommentera här: