Matkasse

I flera år har vi diskuterat det här med matkasse här hemma. Jag vill inte ha, min man har velat ha länge. För många år sen fick man ju bara en kasse, kunde inte själv välja måltider, och jag är ganska kräsen. Nu för tiden kan man välja måltider från en meny. Så äntligen har jag gått med på att testa, till min mans stora förtjusning. 
 
Så förra lördagen fick vi får första låda med fem olika måltider. 
 
Recept med olika färger på prickarna. Sen väljer man den påsen med samma färg. 
 
I påsen ligger allt man behöver till matlagningen. Bara olja och salt och peppar man behöver ha hemma. Just detta var fisktacos, supergott. 
 
Detta var ingefärsris, köttfärs i woksås, nötter, sesamfrön mm. Också jättegott! 
 
Efter en vecka är vi väldigt nöjda. Med allt utom alla tusen olika förpackningar, känns inte helt rätt med dagens klimattänk att det är massor av småförpackningar. Men vi har en period på fyra veckor som vi ska testa. Sen ska vi göra en ordentlig utvärdering. Och det bästa av allt är att min man glädjande erbjuder sig att laga maten var och varannan dag! Helt underbart! 
 
I helgen grillade vi korv i skogen och vi lärde Charles vad en fackla är och han fick prova att tända och hålla i den. Väldigt spännande tyckte han. 
 
Så här vackert var det härom morgonen när jag var ute på morgonpromenad. 
 
Sista bilden har jag lånat från en kompis. Hon jobbar på skolan och en dag kom jägarförbundet och bjöd på hamburgare på vildsvin till alla skolbarn. Eftersom det är skyltsöndg hos BP tycker jag denna passar bra :) 
1 BP:

skriven

En helt perfekt Skyltsöndag:-) Jättekul att du är med igen, och stort tack för länken:-)

Ja, det där med matkassar. Nu är vi ju rätt bortskämda i Täby och har Foodora och Wolt. Vet inte om ni har också den möjligheten att få färdiglagad mat körd till dörren. Några minuter i mikron och så är det klart.

Så rent allmänt håller jag helt med din man att matkassar förenklar rejält. Å om man har råd så tycker jag att man ska satsa på det. NU gillar inte någon av oss matlagning, så vi beställer hem till dörren hemlagad;-)

Den fantastiska orangea himlen passar perfekt ihop med food trucken. Läckert - i dubbel bemärkelse alltså;-)

2 Åke:

skriven

Svingat passade ypperligt vill jag påstå. Vi har tyvärr inga vildsvin här uppe ännu… men jag har blivit erbjuden från en kompis som jagar strax nedanför Gävle, men det har inte stämt med leveranser liksom. Hela matkassen passade ju i skyltsöndag. Kanske man ska fundera… Roligt att du var med med dina bidrag.

3 Paula:

skriven

Det är väldigt smidigt med dessa matkassar och recept som medföljer. Och man kan välja olika inriktningar om man har allergier eller är vegan eller dylikt. Jag som bor ensam har inte testat, men är lite nyfiken på portionskostnaden? För att det blir dyrare är ju klart när allt liksom är färdigplockat och levererat. Jag har gått den andra vägen, beställer ibland köttlåda från lokala bonden och får små förpackningar av diverse kött från gården, nöt, gris och lamm. Svider i plånboken men värmer som bomull i hjärtat när man väljer lokalproducerat. Svingott var ju ett himla käckt firmanamn!
Kram

4 Ditte:

skriven

Kul att testa matkasse och att ni båda är nöjda så här långt. Perfekt att maken också tar sig an matlagningen nu. Har aldrig här hemma beställt matkasse. Däremot har vi då och då när vi varit på Åland beställt en låda med kött och grönsaker från lokala bönder och det har varit super. Man bestämmer då själv vilket sorts nötkött man vill ha och priserna varierar sedan efter det. Dessa djur går också ute största delen av året. Och det märks på köttkvalitén.
Härlig bild med den helt rosa himlen.
Mysigt med barnbarnen och att grilla korv.
Önskar dig en bra vecka.

Kommentera här: