Skyltar, bättre sent än aldrig

Skulle lägga upp lite skyltar i söndags, men hittade ingen inspiration. Sen såg jag att fototriss har djur som tema denna vecka. Började kolla runt lite bland alla mina djurbilder. Djur och natur är ju det jag helst fotar. Gärna under våra resor i andra länder. Då hittade jag en del djur-skyltar. Så denna vecka blir det enbart skyltar som på något sätt har med djur att göra:
 
40 grader i skuggan i Australien. Men man kunde inte bara slänga sig i havet... 
 
I Kanada varnade de för pumor lite här och var. Vi såg aldrig någon.
 
Men björn såg vi ju. Två gånger... Lika skakig båda gångerna trots att vi satt i bilen just då. Tio incidenter per dag mellan björn och människa sker i Rocky Mountain.  Vi hörde om en liten flicka som blev biten medan vi var där. 
 
Det var lika mycket problem med vargarna. Framför allt i närheten av campingar då männiksorna ofta lämnar matrester, då kommer vargarna och så sker incidenter och de måste sen stänga ner campingarna eller skjuta vargarna... Alla papperskorgar i hela nationalparken inklusive städerna där, var såna så du behövde två händer för att öppna. Allt för att inte djuren skulle lockas till matrester. 
 
I södra Kanada, nere i Badlands, där var det andra otäckingar de varnade för. Är totalt livrädd för ormar. Såg bara en död som tur va. Riktigt stor var den... 
 
Bra skylt! 
 
Det bästa museum jag varit på! Helt fantastiskt att se alla fossiler och skelett från olika dinosaurier.  Och utanför vandrar man omkring på kullar och berg av fossiler där djuren levde för 65 miljoner år sen. Om ni kommer till Kanada är detta område och museum ett måste, ligger i Drumheller. 
 
Även här fick man akta sig för lite mer otrevliga djur när man vandrade omkring... 
 
Tyvärr dog Lonesome George några år innan vi kom till Galapagosöarna. Han var den äldsta och mest kända sköldpaddan. Men vi såg många andra. Ett minne för livet.
 
På Galapagos fanns det hur många sjölejon som helst och restaurnagerna gjorde iordning särskilda altaner där de kunde ligga och sola och vila. 
 
Övergångsställe för leguaner! Och bilarna stannade! Även detta på Galapagos. 
 
Leguaner fanns även på Costa Rica. Där fanns även apor, sengångare mm. Ett fantastiskt djurliv. 
 
Här är en del av djuren man kan se i Corcovado National Park i Costa Rica. Spåren längst upp till vänster är från jaguar och sen puma. Spåren högst upp till höger är från tapir. Och en sån rackare såg vi. Väldigt stor! Under denna vandring såg vi även ormar... ödlor, pilgiftsgrodor, massa olika fåglar, apor, näsbjörnar, krokodiler. Vill ni besöka denna park åker ni till Puerto Jimenez i södra Costa Rica. Man kan åka dit med buss eller flyg, vi valde flyg. Ett 12-sitsigt litet plan där man satt direkt bakom piloten. Jättehäftig upplevelse i sig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Sophia:

skriven

Härligt att resa! Häftiga skyltar:)

2 Ditte:

skriven

Spännande skyltar och med djur som tema. Och visst är det så att man på resor ofta hittar spännande skyltar och än roligare är det ju om man också ser djuren. Ni lyckades ju bra med det.

3 Anonym:

skriven

Vilka fina skyltar du har valt ut. Å snacka om en totalt lyckad röd tråd:-) Bra jobbat där!
Du befann dig på väldigt farliga platser med djur som jag inte skulle vilka möta irl kan jag säga. Men Lonesome George hade jag nog gett en kram;-) Så synd att han inte finns mer. Minns att David Attenborough gjorde ett "reportage" om killen.

Toppen skyltar! Tusen tack för dem och länken:-)

4 BP:

skriven

Den där anonyma kommentaren kommer från mig. Varför den blev anonym har jag dock ingen aning om;-)

5 Susjos:

skriven

Det var inte dåligt så många djurskyltar du hittat! Å spännande såna också!
HA en fortsatt bra vecka! Kram!

6 Anni:

skriven

När jag ser din skörd av (läskiga) skyltar påminns jag om hur otroligt mycket du rest! Imponerande! Men några av dem får mig inte det minsta ressugen, kan jag erkänna ...

7 Annette:

skriven

Så spännande resor ni gjort! Vilket djurliv! Jag både vill och inte vill resa till samma platser. Jag inbillar mig att jag skulle vara rädd hela tiden att jag eller någon i familjen skulle bli biten av något farligt djur. Men jag gissar att man vänjer sig ganska snart. Bra med skyltarna. De som lever på platsen vet väl från barnsben hur man skall uppträda för att inte råka illa ut, men kommer man från säkra Sverige där man tror att allt går bra, då kan det nog gå illa. Till exempel det du skriver om att slänga skräp och inte tänka på att det drar till sig djur. I Sverige har många glömt bort hur riktiga, vilda djur fungerar. Som när någon lade ut äpplen på tomten i ett villaområde med många småbarn... inte lika kul att ha barnen ute på tomten när älgarna började vandra omkring i villaområdet...
Vore kul att ses igen, kram!

Kommentera här: