Gems weekly photochallenge - skär

Nu när vi fått så mycket snö måsta jag bara passa på att åka skidor så ofta jag hinner. Så underbart! Och vår orienteringsklubb som är de som spårar, de är så otroligt snabba på att göra nya spår varje gång de kommit mer snö. En stor eleoge till dem! De spårar drygt en mil på ett platt gärde, sen elljusspåret som är ca 3 km och väldigt kuperat och dessutom ett annat gärde som är lite lagom kuperat, där blir det också ca 3 km. Allt sitter ihop så man kan åka allt i ett svep om man vill eller välja att bara åka där man vill. 
Jag älskar att åka skidor, är uppvuxen med det. Men med åldern har jag blivit väldigt rädd för utförsbackarna.... Speciellt när spåren är lite lösa, när backarna svänger samtidigt och man måste stå och trampa för att hålla sig i spåren. Då är jag livrädd för ett fel-skär... 
 
Dessutom blir man ju lite allmänt skär i ansiktet efter ett pass. Här var det så kallt så det blev rimfrost i håret. 
 
Hur andra tolkat ordet skär ser ni hos: 
 
 
 
1 Vilt og vakkert:

skriven

Heisann, ja, jeg kjenner det som deg, sving kombinert med bratt utforbakke er ikke akkurat det jeg setter mest pris på ved en skitur. Derfor blir det ikke noe mer slalom og utfor for meg, bare hyggelige skiturer i skogen. Men skia mine er i Telemark, så det har dessverre ikke blitt mange turer med ski på beina denne vinteren, foreløpig! Flott bidrag til ukas utfordring ;:OD)

2 Beppan:

skriven

Kul variant på skär-temat! Man tar ju skär med skidorna också...
Har inte använt mina på något år. Måste testa när polarkylan släppt sitt grepp om oss i Norrbotten. Kanske mina fötter håller för ett försiktigt pass på havsisen...

3 Anki:

skriven

Skär ... eller med friskt röda kinder. Kul och lite annorlunda tolkning - bra jobbat!

4 Paula:

skriven

Hej friskus! Lite lagom skär om kinderna, mycket klädsamt!Hade en väninna på besök från Helsingfors, hon åkte längd varje dag men ville inte ha nedförbackar. Skidorna hon hyrde kunde plötsligt tvärnita o då flög man som en vante! Kram

5 Margareta:

skriven

Ser härligt friskt ut med ditt skära tema. Mina egna skidor har inte sett dagen ljus på några år trots att jag är uppvuxen och verkligen gillar att åka skidor. Det är det där med vissa (läs mig) att det gäller att börja sedan går det lätt.

Det är fint att de har så bra spår och i Luleå börjar de nu ta betalt för att åka, är lite kluven angående det men både förstår och inte förstår.


En superbra tolkning och den första jag sett.

6 Violen på Brandholmen:

skriven

Härligt att bli lite friskt skär om kinderna i vinterkylan! Skidåkning ger fin motion och du kan ju välja mellan olika spår. Det är länge sedan jag satte på mig längdåkningsskidor, har mest åkt utför (med ett och annat felskär).
Ha det gott!

7 Stare Ström:

skriven

Det var en annorlunda tolkning! Kul!

8 Lillian:

skriven

Det er herlig om vinteren når en kan ta fram både ski og skøyter.

9 BP:

skriven

Vilken härlig selfie och vilket passande bidrag till temat.
Har faktiskt aldrig åkt längdskidor, bara utför. Men med ålderns rätt slutade jag med det för länge sedan.

PS. Kul att du fick kommentarfunktionen att funka igen. Stort tack för ditt mejl. Härligt att höra om sonens framsteg:-) DS.

10 Jessica Högberg:

skriven

Rimfrost i håret, då är det kallt. Tror du var ensam om skidSKÄR, snyggt!

11 Helen:

skriven

Det är verkligen härligt att åka skidor men jag håller helt med dig. Utförsbackarna är superläskiga! Bäst tycker jag om att åka på sjön där det är helt platt :-D. Fast jag har utsatt mig för lite nedförbackar i år men jag var darrig i benen efteråt, pga skräckkänslorna och inte för att det var jobbigt.

12 Musikanta:

skriven

Visst blir man skär i ansiktet när man varit utomhus i kylan. I mitt fall lutar det mer åt grisskärt. Skidåkning har jag fått sluta med tyvärr eftersom jag inte kommer upp igen om jag faller utan att ta av mig skidorna...
Ingrid

13 "LillaSyster" :

skriven

Härligt!

14 Ditte:

skriven

Härligt med skidåkning! Och visst är det viktigt att inte ta fel-skär. Fin tolkning!

15 Eva Trillian:

skriven

Perfekta tolkningar av temat! :)
Fint med rimfrost i håret!

16 Anni:

skriven

Jag reagerade på ditt hår innan jag läste texten! :-)
Antar att du åker på sådana där tandpetare också, då faller man ju i mina lilla backe! Tacka vet jag gamla turskidor, de fungerade på alla ledder.

Kommentera här: