Skyltar från Gdansk

Förra torsdagen åkte vi till Gdansk. Första besöket i Polen för mig, förutom att jag bytt plan där förut. Min man har varit där en hel del med jobbet, men han hade aldrig varit i just Gdansk. Tog med mig min lilla resedator med förhoppningen att lägga ut några blogginlägg under helgen. Men redan på väg ner blev jag ordentligt förkyld. Blev värre och värre varje dag. Sparade krafterna till att orka uppleva istället. När vi kom hem på söndagen låg jag i feberfrossa, likaså hela måndagen. Sen började jag sakta återhämta mig. Nu är det bara en fruktansvärd hosta kvar och det brukar ju kunna hålla i sig tyvärr. Men skönt att inte känna sig sjuk längre. 
 
Som vanligt när vi är borta strosade vi runt mycket och sög i oss av atmosfären och kulturen. Här var några läckra stengubbar. 
 
 
 
Högst upp i tornet i Mariakyrkan, en gammal tegelkyrka. En av världens äldsta faktiskt. Det var 410 steg att traska upp.
 
Men det var det värt, en fantastisk utsikt där uppifrån. 
 
På hotellet skulle vi leta efter poolen. När vi såg denna skylt säger jag nåt om att här finns det drinkar med sugrör. Det var precis vad jag såg när jag tittade på översta bilden. Min man skrattade åt mig. Jaja, man ser vad man vill se :) 
 
Vårt hotell. 
 
 
En dag tog vi tåget till Sopot och strosade runt där. Där finns det lång sandstrand och härliga vandringsstigar. Passade oss jättebra! 
 
Det var otroligt många som åkte rullskridskor i parken där. 
 
Kommer fler bilder en annan dag. Det är BP som förvaltar skyltddöndagen
 
 
 
 
 
 
 
1 Susjos:

skriven

Så fina foton från Gdansk! Jag har aldrig varit där, men har varit i Krakow, som ju ligger i Polen.
Har ju hört talas om Sopot också, och skulle gärna vilja åka dit!
Kram och ha en bra påskvecka!

2 BP:

skriven

Här väckte du ett och annat minne kan jag säga, mest när jag tittar på de tre sista bilderna. Brunnslocken i Polen var helt suveräna! Hoppas ni gick en vända även på Sopots paradgata Monte Cassino.
Vilken otur att du blev förkyld just då, snacka om urusel tajming.

Vilken stad gillade du bäst? Gdansk eller Sopot?

Tusen tack att du orkade med en Skyltsöndag och stort tack för länken också:-)

3 Åke:

skriven

Så fantastiskt skyltat. Rullskridskor var kul. 1343 riktig otroligt. 410 steg... värt den utsikten 👍 Skönt att du är på bättringsvägen också 🤗

4 Paula:

skriven

Så himla trist att bli förkyld när man är ute o reser och absolut inte har tid att må dåligt utan vill vara piggelin och alert. men du har fångat mycket fint. Jag har aldrig varit "åt det hållet" på mina resor, alla gamla kommunistländer utom Ryssland är vita på min karta. Men det är först på gamla dagar som stadsvyer har börjat intressera mig, tidigare sökte jag mig alltid ut i naturen, helst så ensligt och ödsligt som möjligt, haha. Krya på dig och ha en jättefin påsk!Kram

5 Anne-Mari:

skriven

Takk for fine bilde frå Gdansk,
Me var der i fjor og likte godt byen. Mykje historie og
vakre ting å sjå.
God påske.

6 Anni:

skriven

Men så trist att du blev så sjuk! Trots allt ser det ut som om du klarade av en hel del under själva resan, ibland får man ju ta smällen när man sedan kommer hem.
Funderar över kyrkan, är det en av de äldsta TEGELkyrkorna? För äldre kyrkor finns det ju, den här där jag bor är från 1000-talet, tror den är Stockholms äldsta.

Kommentera här: