Det där med hälsa och träning

Jag är uppfödd med träning ända sedan jag var liten. Min pappa sprang jämt och var aktiv i IFK Gnesta. Varje fredag var det serieterrängen, en tävling i löpning på olika platser runt om i Sörmland. Lite skillnad mot dagens fredagsmys i TV-soffan. På våra semestrar antingen vandrade vi i fjällen eller åkte längdåkning på vintern. Pappa har sprungit mer än 25 marathon och åkt Vasaloppet många gånger. 
 
När jag träffade min man spelade han fotboll och våra barn började tidigt med både fotboll och barngymnastik. Sen blev det även hockey, innebandy, ridning, simning, golf och lite prova-på-saker som skytte tex. Jag höll mig till min löpning. Har noll bollsinne. Men tycker det är vansinnigt roligt att titta på idrott i de flesta former. Just nu kolalr jag på handbolls-EM :) 
2009 när jag åkte upp till Mora för att hälsa på sonen fick jag en muskelskada i höften. Och det har suttit i sen dess. Har inte kunnat springa. Inte ens kunnat dansa... 
Samtidigt har jag ju haft problem med min migrän. Har lidit av den sedan tonåren men efter att jag gick in i väggen 2003 blev den bara värre och värre. 8-10 dagar varje månad år efter år. Provat allt och ingenting har hjälpt. Nej har faktiskt inte provat botox för det känns så himla onaturligt och läskigt. Men akupunktur, massage, basal kroppskännedom, ändrat kosten, tagit bort hormonspiralen och allt möjligt. 
För knappt ett år sedan blev jag tipsad om en naprapat här i Gnesta. Gick dit och han masserade och knäckte rygg och nacke varje gång, fortsatte vecka efter vecka men migränen fortsatte. Sen av en slump berättade jag om min höft för honom.Han började behandla den istället. Gjorde så ont så tårarna rann när han tröck på vissa ömma punkter. 
Samtidigt började jag och en kompis träna efter ett speciellt schema: http://springlfa.se/traningsprogram-10-km-nyborjare/
Ett träningsprogram som går ut på att man efter 12 veckor ska kunna springa en mil. Man bygger upp kondition och kroppen sakta sakta vecka efter vecka. Första passet joggar man 1 minut, går 4 min, joggar 1 min, går 4 osv i 6 repetitioner. Mitt mål var aldrig att kunna springa en mil, utan bara att kunna springa igen, gärna runt halvmilen. Och det funkade. Fortsatte jogga efter schemat och fortsatte hos naprapaten. Efter några veckor var det inga problem att jogga 6-7 km. Och det bästa av allt - miggränen minskade när jag började springa!! Helt plötsligt var jag nere i ca 4 anfall per månad. Så himla underbart! Så att jag gick till naprapaten för att få hjölp med migränen fungerade ju, fast inte som jag hade trott. Och dessutom kan jag springa nu. 
Har fått ganska många förkylningar va lilla Charles och fått göra uppehåll några veckor då och då. I november gick det så himla bra att springa. Satsade på att öka farten mer och mer och klarade 7 km i 6-minuterstempo. Det var jag väldigt nöjd med. Sen kom en ny förkylning. Så fort det blir några veckors uppehåll kommer migränen oftare igen. Märks så tydligt sambandet mellan migränen och träningen. Idag var första löpturen på över en månad. Började väldigt lugnt igen för att inte få ont i höften. Men nu är jag väldigt taggad på att komma igång igen. Är ni det minsta sugna och känner att ni klara att jogga en minut - tveka inte utan prova programmet. Det är suveränt! 
 
Hälsa var veckans tema hos Gemsweeklychallenge. Tänkte först bara vara med på instagram men har ju tänkt börja blogga lite mer igen och då passar ju Sannas utmaning bra att börja med. Ett nytt ord varje vecka. 
 
Den här bilden la jag upp på instagram. Det här är verkligen hälsa för mig. Vintrig vacker natur, massor av frisk luft och så hästarna förstås! Hälsa är ju även att må bra i själen. Sista åren har det ju varit lite si och så med det men vi kämpar på och försöker ta vara på tillfällena. 
 
Jag jobbar ju även med hälsa och söndagar håller ju BP i skyltsöndag så varför inte kombinera med ett par hälso-skyltar. Om ni inte har gått en HLR-utbildning nyligen så gör det. Alla bör veta hur man gör om det värsta skulle hända. Nu har jag tänkt satsa lite mer på min firma igen och hålla fler utbildningar i år. Har ju prioriterat familjen istället för jobbet men jag behöver jobba också för att själv må bra. Lagom av allting är bäst! 
 
En gammal skylt och gamla instrument nere på vårdcentralen i Gnesta. 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Paula:

skriven

Hej, vilken solskenshistoria du levererar!Ja i alla fall nästan...att få ordning på delar av kroppen och komma igång med träning. Låter kanon det...
Men varför åker ni just till Falun för att åka skidor? Varför åker ni inte hit, snösäkrare!
Jag är idrottsnörd från födseln, i Finland kollar man ju på all sport, gjorde i alla fall. Man kallar det penkkiurheilu, när man inte idrottar själv utan bara är åskådare. Handbollen har jag inte större intresse av, nu är det vinter-OS som hägrar, tack o lov är man ju ledig så man kan vaka några nätter vid behov. Många kramar från pörtet

2 BP:

skriven

Vilket långt inlägg:-) Precis som du är jag uppväxt med en idrottande pappa, fast inte löpning utan fotboll. Det har ju gått i arv om man säger så;-)
Ja, dessvärre har jag även ärvt hans migränattacker. Så jag vet precis vad du talar om. Flera attacker/dag på 1980-talet var "vardagsmat". Tur att det fanns/finns tabletter. Du valde en annan "behandling" som funkade. Så skönt att höra/läsa. Migrän och magsjuka är det mest handikappande sjukdomar man kan få enligt mig.

Men vänta bara, när kommer in i klimakteriet blir attackerna färre och färre. Typ en per år eller så. Ingen vet varför, men det är bekräftat medicinskt. Men du har ju några år dit om man säger så;-)

HLR-utbildningen gick jag ju på på mitt jobb. Undrar om jag minns - tveksamt tyvärr.

Jättekul med skyltningen från läkarstationen i Gensta. Älskar sådana gamla instrument och behållare.

Tack för ett toppen inlägg, en bra kombo med Skyltsöndag och länken:-) Kram!

3 Violen på Brandholmen:

skriven

Så intressant och stort grattis till en fungerande träningsform! Tack för att du delar med dig, kan säkert inspirera andra att prova på.
Ha det bra! Kram!

4 Anne-Mari:

skriven

Kjempeflott innlegg.

Ha ei fin helsebringende veke.
Klem

5 Marina:

skriven

Vilka vackra bilder! Det är sådant som verkligen kan kallas "manna för själen".
Spännande med det där "träningsschemat", kanske skulle testa. Det fanns en tid i mitt liv då jag faktiskt sprang, numer är det promenader som gäller pga ett krånglande knä, men det kanske skulle kunna gå att komma igång igen, "sakta men säkert"...

6 Barwitzki:

skriven

Hilsen til deg. Flott innlegg. Ja, jeg er enig.
Träning med moro og mange i uken er best.
Jeg ha 10 km rund her og spasere så oft jeg kan... og jeg elsker å gå til Yoga.
Best for sundhet jeg mener er ute i skogen og naturen og spezielle øvelser for kroppen og regelmessig. Ønsker deg best. Hilsen fra meg

7 Ama de casa:

skriven

Vad skönt att du börjar hitta tillbaka till löpningen och att migränen tack vare det ger med sig.
Fortsätt så! :-)

8 Anni:

skriven

Tur att jag inte har så stora besvär av min migrän att jag behöver springa :-D :-D
Skämt åsido, det är ju helt fantastiskt om du får ordning på höft och migrän och dessutom kan springa på riktigt igen. Helt fantastiskt!
Migrän är ofta hormonbetingat för oss kvinnor, det är väl det som Beate menar när "ingen vet". Själv fick jag attacker när jag åt p-piller en gång i världen, men det har jag kanske berättat om förut.

Jag har faktiskt försökt mig på ett sådant där kom-igång-schema, men det finns ingen sportBH i världen som får bysten att hålla sig på plats och då blir det väldigt tungt. Jag får hålla mig till min stavgång.

Det blev aldrig någon keramik för mig, redan på tisdagen låg jag i hög feber och sedan var det kört.
Kram!

9 Annette:

skriven

Tänk vad mycket det handlar om att komma till rätt person som kan analysera och komma fram till vad som är fel. Fantastiskt att du slipper att få migrän så ofta! Det måste har varit så fruktansvärt. Jag kan bara jämföra med de smärtor jag hade två veckor varje månad pga endometrios, tills jag blev opererad för det och fick ett hormonpiller utan östrogen, då försvann all smärta. Fram tills för bara femton år sedan när jag fick hjälp, trodde jag att alla hade så ont och att det var något jag bara fick lov att finna mig i.

Tack för länken till joggingschemat! Jag skall ta tag i träningen igen efter flera veckors sviter av influensa, och det här låter ju väldigt vettigt, även om jag har svårt att tänka mig att jag skall orka springa en mil ;) Jag vill tillbaka till gymmet också, inte minst för att hålla kroppen rak. Jag blev peppad av ditt inlägg, jag kanske skulle prova i morgon och se om jag är frisk nog för ett pass med hantlarna :) Och joggingprogrammet har jag skrivit ut nu. Ha en fin kväll!

10 Annette:

skriven

Glömde ju tacka för de peppande orden om Europarutten också! Roligt att höra att ni tyckte att en sådan lång tur genom Europa var möjlig, och genomförde den! Och så håller jag tummarna för en spännande och fin avslutning på året, på NZ! Kram!

11 Eva Trillian:

skriven

Tänk vad påverkade (positivt eller inte) vi blir av vår uppväxt - föräldrar och vänner. Inget friluffs, ingen träning, ingen frisk luft runt mina föräldrar. Så, träna är jag inte så bra på men friluffsandet har jag erövrat :)
Gött att läsa om din väg till migränfriare vardag. Så himla skönt!

Kommentera här: