Skyltar från Falun

Skyltsöndag idag, som BP håller i varje söndag. Vi har varit i Falun i helgen för att åka skidor. Åkte ju skidor där förra året men då var det så lite snö så vi ville prova igen nu när alla spår är öppna. 
 
Lugnets skidstadion är välkomnande med flaggor i olika färger. 
 
Markeringarna i spåren var naturligtvis utbytta till OS-markeringar.
 
Finns en hel del olika spår att åka. Vi provade på de flesta. Lite för mycket uppför i början och nerför på slutet. Roligare när det är upp, ner, upp, ner... 
 
Så sista passet på lördagen tänkte vi att vi tar de korta spåren som omväxling. Man kan ju åka flera varv. Tog blåa eftersom det stod tävlingsbana på röda. Men efter en liten stund stod det tävlingsbana även på den blå... Och det gick uppför, uppför och uppför. När vi hade åkt uppför hela vägen upp till hoppbackarna förstod vi att vi hade åkt den berömda mördarbacken! Och det kändes i benen! Och sen skulle vi ner... Och då fanns det inga spår utan var skatebana. Fick ploga mig ner så sakta som jag nu kunde eftersom det var brant också. Blev inga fler varv där utan åkte tillbaka till halvmilen. 
 
Svenska skidförbundet håller hus på Lugnet. Och det syntes lite överallt. 
 
 
 
Även inne på Scandic Lugnet var det en del skid-skyltar. Hela Falun består av skidåkning och ...
 
...dalahästar förstås! 
 
Den här bilen såg jag när vi lunchade på hemvägen idag. Svart på ena sidan och ... 
 
... gul på andra. Bananbyrån! 
 
 
 
 
 
1 BP:

skriven

Hahaha! När jag läser din text så förstår jag helt och hållet varför jag aldrig tände på längdskidåkning utan höll mig till utförsåkning;-) Du vet man tar liften/linbanan upp åsså åker man liksom bara ned:-)
Men som bidrag till Skyltsöndag var ju ditt äventyr i Falun alldeles perfekt. Det finns liksom inte lika många och roliga skyltar i nedförsbackar, även om vissa skyltar har samma färg där, men betyder nå't helt annat;-)

Å att du "stegade uppför den berömda mördarbacken som Kalla gjorde för ett antal år sedan i VM och vann - ja, fantastiskt gjort av dig och henne!

BananByrån har visserligen AIK-färger, men reklambyrån är känt. Kul med digitala reklambyråer som INTE är baserade i Stockholm.

Vilket härligt inlägg:-) Tackar för det och länken:-) Kram till dig med!

2 Ake:

skriven

Jag har inte sett mina pjäxor sedan vintern 1996... de försvann i flytten hit. När man läser hur backar kan vara ja som mördarbacke, då behöver man inte leta mer häller ;) Roliga skyltar du bjuder på! Bananbyron bilen var riktigt läcker :) Säg mig, säg mig vilka muskler känner men mest av em sån här helg? En fortsatt trevlig vecka nu :)

3 Gärdsmygen:

skriven

Vilka härliga vinterbilder! Både vit snö och mycket färg. Ser jättehärligt ut. Tufft av er att köra mördarbacken! Kul att du har gjort det även om du inte gör om det :)

4 Marina:

skriven

Jaha ja, så du har testat mördarbacken - bra gjort (även om det inte var meningen)! Jag är inte helt säker på att jag kommer att göra detsamma, utan det kan nog vara så att jag nöjer mig med att beundra dig ;)

5 Anki:

skriven

Fina vinterbilder och en härlig samling skyltar!

6 Anki:

skriven

Fina vinterbilder och en härlig samling skyltar!

7 Anni:

skriven

OS-markeringar? Nja. Snarare ett bilmärke.
Men så tufft av dig att köra Mördarbacken, jag brukar hålla mig till pensionären eller blåbäret - dock inte i Falun.

8 Carina:

skriven

Nu kan du lägga till i meritlistan att du åkt mördarbacken 😊
Trevlig läsning och skoj med den tvåfärgade bilen.

Kommentera här: