Tacksam

Redan tisdag idag. Hann inte få till något inlägg vare sig i helgen eller igår så det får bli idag. Sitter här på kvällskvisten och njuter av en kopp gott te och ensamheten. Ibland är det fantastiskt skönt att vara själv hemma, varken ha radio eller TV på på hela dagen/kvällen utan bara njuta av tystnaden. 
 
Sammanfattar förra veckans små höjdpunkter:
 
Roadtripp med sonen. Roligt och spännande att se militärerna. När man ser en vanlig bil bredvid förstår man vilka stora monster till fordon de har. Men mest tacksam är jag förstås för tiden tillsammans med sonen! 
 
Tacksam att jag inte är markägare här. Så här såg det ut på ett ställe där militärerna hade slagit läger över natten. Och så ser det fortfarande ut där... 
 
Tacksam för skogens guld. Plockar nästan varje dag. Kanske 10 liter i veckan. Tacksam för trevligt sällskap på svamppromenaderna. Fast egentligen är nog mina vänner ännu mer tacksamma att jag tar med dem till mina svampställen :) 
 
I förrgår hade min granne skrivit på facebook att hon letat svamp i 3 timmar och knappt hittat någonting. Så igår plockade jag en hel kasse trattkantareller och lite svart trumpetsvamp och gick över till henne med det. Hon blev väldigt glad och tacksam! 
 
Jag och en vän åkte ut i svamskogen en eftermiddag efter jobbet. Satt vid en tjärn och njöt av vår sallad vi hade med. Då brummar det och t.o.m. där ute i ingemansland kommer militärerna. De stannade och klev ur och vi trodde vi var i vägen för "kriget" men de var bara nyfikna på vad vi gjorde där ute mitt i skogen. 
 
Tacksam att bo i ett land med årstider. Hösten är fantastiskt härlig med sin friska luft och glada färger. Det här lövet hittade jag på marken och var bara tvungen att ta fram mobilen och fota det. Så vackert! 
 
Och det här vackra trädet passerade vi på vår roadtripp! 
 
Tacksam att min man hjälpte mig mocka ur hästens bädd och lägga in ny. Tungt och slitigt jobb men sen behöver man bara mocka bort bajskluttarna. Bädden håller i en månad ungefär, sen får man göra om det... Brukar ha torv i botten men det var slut så nu blev det krossad halmpellets, spännande att se om det funkar lika bra. Eller kanske bättre? 
 
Tacksam  för en trevlig familjemiddag i söndags även om Anders och Charles fick stanna hemma då Charles hade hög feber. Vi andra hade femkamp och åt gott, skrapade trisslotter, uppvaktade min man som har fyllt år. 
Är också väldigt tacksam att vi i fredags fick besked om inflyttningsdatum till nya lägenheten. Från början sa de andra kvartalet. Sen första kvartalet. Sen blev det förseningar med det jobbet som Gnesta Kommun är ansvariga  för pga av att endast en firma lämnade in anbud och då fick de börja om från början. Nu fick vi besked och det blir inflytt under tre dagar i februari, den 19-21:a. Min kära man är förstås utomlands då så vi flyttar på helgen sen. Men jag kan ju börja med lite kartonger och så. Spännande! Och samtidigt blev det nästan lite stressigt. Nu ska det röjas ännu mer, städas, fotas inför visning mm. 
Finns en facebook-grupp köp/byt/sälj i Gnesta och där slängde jag ut två stora bokhyllor i söndags, bortskänkes mot avhämtning, och direkt var det en som ville ha dem. Idag la jag ut ett par varma vinterstövlar och det tog ca 5 min innan de var sålda. Tacksam för det också! Där hittade jag också en tjej som jag bytte plantor/skott med i veckan. Suveränt! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Eva Trillian:

skriven

10 liter i veckan? Du har verkligen funnit ett guldstråk i skogen med andra ord :) Kul! Och gott!
Det där lövet är ju SÅ vackert! 4 årstider är verkligen fint.
Ett faktiskt flyttdatum- Så definitivt det blir. Och vilken fart man får ;) Lycka till. Ni är ju på god väg med rensandet redan så det går säkert galant!
Sv: Klart det går att jobba järnet under en period - och, som sagt, när man vet vad man har att komma hem till :)

2 Karin:

skriven

En fin lista!
Jag vet att det finns trattisar i skogarna vid sommarstugan, för andra plockar massor, men jag ser dem inte. Antagligen för att jag inte har haft ngn med som har visat mig. Dom såg ganska bruna ut på din bild med en gul fot!
Kramar Karin

3 BP:

skriven

Här blir jag ju nästan andfådd måste jag säga;-)

Kul att du dokumenterade militärövningen. Det är bara här på min blogg och på Aftonbladet jag följde den. Å Aftonbladets rapportering om övningen handlade ju mest om olyckan mellan ett tåg och ett militärfordon...

Så roligt - eller ska jag säga konstigt att du plockar svamp men inte gillar den själv;-)

Allt det där du skrev om hästar fattar jag såklart inte ett dugg av som du säkert förstår;-)

Å det ska bli så himla kul att se er nya lägenhet. Osis bara att du verkar få ta de största lasset där. Men du får kanske några nya muskler som du inte visste att du hade;-)

PS. Härligt att läsa att sonen bli bättre och bättre:-))))) DS.

4 Anni:

skriven

Tänk, det där med att få ett bestämt datum - visst gör det allt så mycket verkligare? Det är alltså helt sant! Hoppas du orkar med allt packande och röjande nu. Har du en kristallkrona du vill bli av med så vill min son gärna ha en :-)

Spännande att se alla militärer på så nära håll. Var det de som gjorde att sonen ville ut, eller hade ni andra mål också? Läste i en av dina kommentarer hos Paula om framstegen, blir så hjärtinnerligt glad <3

Lyxigt med all svamp du hittar, det skulle minsann inte vara dumt att bo granne med dig!

Så kul att ni är nöjda med era glasalster, nog var det en upplevelse att se vad det blev av era högar!?

Kram <3

5 milla:

skriven

Så härligt att vara tacksam:)
Kram Milla

6 Paula:

skriven

Är så glad åt framstegen! Fantastiskt hur det kan bli när man misströstar som mest! Och du gör som jag, skänker bort svamp, visar var de finns...och får så oändligt mycket tacksamhet tillbaka.Här börjar nu älgjakten så det är slutplockat i skogarna. Jag är rätt mätt på svamp nu och dessutom alldeles förfärligt trött på älgflugorna, finns inga djur jag avskyr mer! Inte ens fästingar, då fattar du! Ha en riktigt skön helg, här har vi sluppit de gröna gubbarna...
Kram

Kommentera här: