God Jul

Dan före dan före dopparedan! Jag började tidigt, var klar med köttbullarna och annat för mer än en månad sen. Huset är städat och pyntat, granen är klädd, har tagit in extrabord och stolar till köket, ska fixa dukar och dekoration imorgon. Vi blir 15 personer, sista julen i huset. Vi har firat massor av jular här, men från nästa år är det dags för nya traditioner. Just nu är vi sugna på en ny långsresa nästa vinter. Har börjat planera för Nya Zeeland. Men vi får se hur läget är då... Vi var 5 veckor på Nya Zeeland 1993 då mina svärföräldrar bodde där. Men med en 9 månaders baby och en dotter på 2 år och 8 månader var det inte lätt att resa runt och se så mycket. Vi var mest i Wellington där de bodde. Vi vill se allt annat landet har att erbjuda! 
 
Tillbaka till julen. Förutom dukningen har jag bara den inkokta laxen kvar att fixa och det gör jag imorgon kväll så får den kallna i lagen över natten. På julafton åker vi till stalllet och kyrkorna innan släkten kommer. 
 
Det blev ordentlig vinter här när snön kom. Nu har en del smält bort men det är fortfarande vitt på gräsmattorna. Vägarna är mest isgata... 
 
I år var det pepparkakshus-tävling i Gnesta för första gången. 4 bidrag lämnades in. Jag hade tänkt att vara med men tiden räckte inte till... 
 
Vinnande bidraget och det blev min kusins dotter som blev Gnestas första papparkashusbyggare. Hon är fantastiskt duktig! 
 
Den här killen är också duktig! Här styr han båten och morfar får följa med. Jag har dragits med en förkylning i tre veckor så vi leker ute med honom så jag inte smittar ned honom. 
 
Önskar er alla en riktigt God Jul! Se till att inte stressa, ta det lugnt och njut! Allt behöver inte vara perfekt. Det viktiga är att ha varandra! 
 
1 BP:

skriven

Önskar dig också en helt fantastisk Jul för sista gången i huset.
Å som du har jobbat hårt att få allt klart till så många personer. Personligen hade jag tänkt åka till Hötorgshallen och köpa all julmat, men då det var så kallt införskaffade jag rubbet hos Melanders i Täby Centrum. Lat är jag/vi kan jag säga;-)
Underbart med resplaner till Nya Zealand nästa år!!! Kör hårt på det! Mycket roligare än att laga julmat och julpynta om du frågar mig, men det gör du nog inte;-)

2 Susjos:

skriven

..och för oss blir det första julen i nya lägenheten! Jag har stått i köket hela dagen, och så blir det nog i morgon också. Har inte pyntat färdigt heller, och plastgranen ä rpå plats, men inte pyntad....men det blir nog jul i år också!
God Jul med julkramar till Dig!

3 FREEDOMtravel:

skriven

Vad spännande med planer på NZ - ett fantastiskt land med mycket att se och uppleva! Önskar God Jul och Gott Nytt år!

4 Eva Trillian:

skriven

Inte svårt att förstå varför vinnarhuset blev just det :) Vilket bygge! Fantastiskt fint!
Nya Zeeland? Låter som en plan :) hoppas det blir av - jag ser redan fram emot bilderna ;)
God Jul! Önskar dig sköna lediga dagar!

5 Biggeros:

skriven

Vill önska dig ett fortsatt gott år med styrka och hälsa🤗

6 Anni:

skriven

Inkokt lax ... det var länge sedan ... det som är så otroligt gott!

Kommentera här: