Northern Lights Wildlife Wolf Centre

När vi var i Kanada och bodde på det där stället mitt i skogen utan internet, restauranger och annan civilisation, då bodde vi mer eller mindre granne med ett vargcenter. Så naturligtvis blev det ett besök där.
 
Det här är Wiley som gillar att bli kliad av skötaren.
 
De föder inte upp några vargar utan har bara tagit emot vargar som av olika anledningar förlorat sina föräldrar eller av andra orsaker inte skulle ha överlevt annars. Sedan försöker de sprida kunskap om vargen! Utbildningar och föreläsningar. I Kanada har man ett väldigt stort problem med vargar på campingplatser. Människorna lämnar alldeles för mycket matrester efter sig och då kommer vargarna. Och med vargar och människor på samma ställen uppstår incidenter som ibland slutar med att vargen blir skjuten, trots att det var männsikan som gjorde fel från början. Det vill det här centret ändra på.
 
Men som alla andra vill de ju självklart tjäna pengar. De tar med två vargar och två människor ut i skogen och släpper vargarna lösa. Så får man promenera omkring i några timmar med vargarna. Hela tiden är det tre ledare med. Och detta betalar man 2 350 kr för, för två personer. Vi var lite sugna men tyckte det var dyrt. Sen visade det sig att det var fullbokat i flera veckor så då behövde vi inte fundera mer på det.
 
Här hemma i Gnesta är det ganska livliga diskussioner om vargen på sociala medier. Molstaberg som ligger här har ju blivit angripna av varg 5-6 ggr och förlorat mängder av får. Och dessutom har ju de stackars fåren lidit något fruktansvärt. De som försvarar vargens vara, de som inte vill ha skyddsjakt, säger sig vara djurvänner och tycker vargarna har rätt att leva. Det tycker jag också att de har. Men är det inte bättre att skjuta en varg än att 80-talet får ska behöva lida och dö?
Vargparet här i Sjundareviret som det kallas fick 6 valpar. Mamman blev skjuten, pappan har troligtvis förflyttat sig men några av valparna finns kvar i området. Så hela tiden sker nya attacker.
Förra året, eller om det var 1½ år sen, innan de fick valpar, rörde de sig runt i trakterna ganska mycket. En dag la en tjej ut en videofilm på facebook när hon filmat den precis bredvid stallet.
Dagarna efteråt när jag red hem genom skogen och skrittade på långa tyglar får min häst tokspel och sätter av i galopp några steg samtidigt som hon hoppar på sidan för att se bakåt. Då ser jag en grå skugga försvinna in bland träden. Inte ett ljud hördes... När vi träffar älgar och rådjur så brukar det ju knaka lite bland buskarna. Och min häst är alltid kolugn, tar inte ett steg i onödan om man säger så... Är ganska säker på att det var vargen som var precis bakom oss.
 
1 Scaniatjejen :

skriven

Wow så fantastisk att vara så nära vargarna! De är så vackra. Men som du säger är det inte bara bra saker som följer med. Förhoppningsvis finns det en möjlighet att de kan samexistera med övriga djur utan att någon ska behöva lida.

2 Violen på Brandholmen:

skriven

Måste nog erkänna att jag inte skulle vara bekväm med att promenera runt med vargar även om det fanns ledare med. Det är vackra djur som jag har stor respekt för. Som du skriver, vargar finns ju i dina trakter och de ställer till med stor förödelse.

Ha det gott och se upp när du är ute och rider!

3 BP:

skriven

Ja du! Den diskussionen om vargarnas vara eller icke vara har ju pågått i åratal om man säger så. Jag är kluven här. Jag menar vargen var ju faktiskt "där" först, bonden och fåren har ju kommit efteråt. 1-0 till vargen.
Däremot går det ju inte att försvara att 80 får dödas. Inte bara för att fåren får lida, även för bonden som förlorar stora inkomster.

Så jag är verkligen kluven. Vet bara att jag inte skulle vilja möta en varg irl...

4 Hanna Karlsson:

skriven

Häftigt att vara så nära vargarna!

5 Freja:

skriven

Jag är så splittrad i rovdjursfrågan. Här där jag bor är det mest jägarna som ojar sig över att vargen tar de bytesdjur jägarna vill ha. Då håller jag på vargen. Men när vargen (och andra rovdjur) tar samernas renar blir det svårare att se ett rätt och ett fel!

6 Susjos:

skriven

Som sagt,en svår fråga vad gäller vargarna! Vackra djur som man har respekt för, och trist att bli av med både renar och får!

7 Eva Trillian:

skriven

I, nästan, alla fall där det blir fel så får vargen skulden - när det är människan som är den felande länken... oftast. Det jag saknar i de flesta diskussioner är sunt förnuft - och viljan att lyssna på de som talar för vargen.
Klart de måste tjäna pengar :) Det kan inte var gratis att driva ett sådant ställe - och det är ju ett bra jobb de gör!
Fina bilder :)

8 KajsaLisa:

skriven

Kul ställe, sen sparade ni ju pengar på att inte gå ut med vargen, men dom blev bra på bild så det kanske var onödigt.

9 Paula:

skriven

Knepigt med vargen. Jag förordar ju varg, ja alla rovdjur som naturligt har sitt habitat hos oss. Jag anser att man kan skydda tamdjuren. Dels med elstängsel dels med boskapshundar. Det finns många bra exempel från andra länder i Europa där det finns mycket mer varg än här hos oss. Det betyder ju inte att man inte känner med dem som förlorar tamdjur, men att skjuta av stammen, nä det säger jag absolut nej till. Men självklart ska djuren vara naturligt skygga och är det någon individ som blir för närgången flera gånger ja då accepterar jag skyddsjakt om man nu inte kan flytta djuret... Om alla skulle skrika lika högt som vi över några rovdjur ja då fanns det väl knappast ens djur kvar i djupaste Afrika.
Ha nu en skön lördagskväll, jag ska rensa rödgul trumpetsvamp i mängder...
Kram

10 kiki freese:

skriven

Wow, samtligt som ditt vargmöte låter otroligt spännande får jag rysningar...tänker direkt på rödluvan och vargen...kanske lite konstigt?
Svårt det där med vilda djur som framförallt ställer till det för de som lever på ren och får te.x
Intressant fråga
/Kiki

11 JUNITJEJ:

skriven

Så vackra vargar!

12 Ama de casa:

skriven

Visst är det kluvet, det där med vargarna. Det är lätt för oss som bor i storstäder att säga att dom självklart ska få finnas och att man absolut inte får skjuta dom. En helt annan sak är det ju när man har boskap som blir angripna...

Men jag gillar vargar :-) Har haft mycket närkontakt med vargar, eftersom jag jobbat i djurpark. På Skansen var vi exempelvis ute och gick med dom i koppel. Men man får aldrig glömma att det är ett rovdjur, med väldigt kraftiga käkar...

13 Anni:

skriven

Det enda jag tänker är att jag inte vill möta någon i skogen! Skulle inte gå ut med dem på de sätt du beskriver, skulle inte våga lita på dem även om skötare är med.
Men jag gillar stället du skriver om och bilderna du tagit där, blir alltid imponerad av eldsjälar som vårdar och sköter om både två- och fyrbenta.

Kommentera här: