Nässlor och skyltar

Denna helg har jag gjort något jag tänkt göra länge. Plockade massa nässlor. Sköljde av dem noga för det var så mycket pollen på dem. Torkade dem i ugn 150 grader ca 10-15 minuter. La ner dem i en plastpåse och mosade sönder dem.
La dem i silen och fortsatte mala dem mer samtidigt som de silades ner i skålen.
 
Vips så har jag ett nässelpulver. Perfekt att ha i smoothies, soppor mm. Idag kryddade jag knäckebrödet med nässelpulver. Nässlor är extremt näringsrika. Bland annat innehåller de karotin, vitamin A, C och de flesta viktiga mineraler. Nässlor innehåller även mycket järn. Inflammationshämmande, bra mot tarmproblem, bra mot skallighet (!) och även bra som gödsel.
 
Eftersom Helena har lagt ner söndagsutmaningen Hållbar Livsstil (åtminstone just nu) så kan jag ju haka på BP:s skyltsöndag igen. Det var länge sen nu. Blir ett par skyltar från vår Budapest-resa.
Eftersom BP älskar fotboll får denna skylt komma med. Det var nämligen på Puskas-stadion som Zlatan lyckades med det omöjliga. En match är 90 minuter, det blev 3 minuters tilläggstid och Zlatan sätter segermåler i 94:e minuten :)
 
Här är någon form av nödskylt på tåget. Den får mig att tänka på när jag åkte tåg första gången utan mina föräldrar. Jag var 6 och syrran 7 och vi skulle åka pendeln mellan Gnesta och Mölnbo. Mamma följde oss till tåget och min faster stod i Mölnbo och väntade. En 5 minuter kort tågresa och inget skulle kunna hända. Men... när vi var nästan framme i Mölnbo ser vi hur konduktören närmar sig. Vi glider in på stationen, dörrarna öppnar sig och jag säger till syrran: vi skyndar oss av så slipper vi betala. Nej det kan man inte göra säger hon och tvingar mig kvar på tåget. Dörrarna stängs och tåget börjar rulla igen... Då rusar jag upp och trycker på nödstopp! Tåget stannar ju i alla fall :) Och de hjälper oss av även fast tåget hunnit rullat bort från perrongen. Och vi slapp betala :)
 
 
 
 
1 Paula:

skriven

Heja dej, nässelpulver är himla bra. Jag bara glömmer bort det, skulle jag baka skulle jag använda det i degen också. Men nu blir det mest på filen ibland...Så många har varit på mig angående murklornas vara eller inte så jag har lovat att inte äta några...denna säsong...mer vägrar jag gå med på...
Ha en fin början på sommaren, kram

2 Helen:

skriven

Vad spännande med nässelpulver. Vi har massvis med nässlor så jag kanske borde prova göra det.

3 Anni:

skriven

Vilken tågresa! Jag kan inte låta bli att fundera över vem av er som var den förståndigare ...

Men nässlor vill jag inte äta, hur nyttiga de än är. Känner hur det kliar i hela munnen de gånger jag fått nässelsoppa. Mina får stå kvar till nässelfjärilens larver, om de inte står i rabatterna.

4 Beppan:

skriven

Nässlor ser jag mest som ett eländigt ogräs. Vet ju att de är nyttiga, men gillar inte när de tar sig in i trädgårdsland och rabatter. De får hålla sig i diken längs vägarna tycker jag - och vara barnkammare till vackra fjärilar :-)

5 Anne-Mari:

skriven

Takk for tips.
Neslepulver har eg ingen erfaring med,
men burde kanskje prøve.

Fin ny veke.

6 BP:

skriven

Har ätit nässelsoppa två gånger. Japp de har jag faktiskt. Tänkte ge soppan en andra chans efter det första försöket. Oavsett om nässlor är nyttiga eller inte så kan jag lugnt säga att jag inte gillade smaken och inte ge nässlorna en tredje chans.

Å 1 000 tack för skyltarna - Púskas - han är ju en legend liksom. Ja, den skylten tackar jag verkligen för! Snart EM Mia:-)

Å nödstoppet och din story - toppen:-)

1 000 tack för toppen skyltning och länken:-)

7 Skogstrollet:

skriven

Bra att du påminner mig. Det är rätt tid att ta vara på nässlor nu, så bränns de inte. De är nog mest nyttiga nu, så här i början av deras växtperiod. Jag gör ju massor av teblandningar och där är nässlor en av huvudingredienserna. Mycket välsmakande och nyttigt.

8 Violen på Brandholmen:

skriven

En tågresa du väl aldrig glömmer!
Nässelpulver, nu har du nyttigheter för en lång tid framöver! Gott, billigt och känslan av att ha gjort det själv, du kan vara riktigt nöjd!
Ha det gott!

9 cissi:

skriven

Haha, vilken helt underbar historia om din Och din systers tågresa! :)Den kommer att få mej att dra på munnen hela dagen idag!
Kram

10 kolonilotta :

skriven

Det varken ser eller låter gott! :/
Men med alla nyttigheter som gömmer sig där i så är det ju nästan ett tvång!
Jag vill ju inte riskera att bli skallig! Haha....
Kul att du fortfarande har kvar opublicerade skyltar från era resor! :)
Hoppas helgen var riktigt bra för hela familjen!
Ta väl hand om dig i veckan.
Kram

11 Stare Ström:

skriven

Nässlor är bra att ha för vintern.

12 Monica o Jacob:

skriven

Har aldrig tagit tillvara nässlorna, varför vet jag inte kanske dags att börja med det;-)

13 Eva Trillian:

skriven

Nyttigt är bra :) men är det gott? Tror aldrig jag ätit nässlor så. Väl värt ett test!
Söt historia :) tänk vilka idéer man kan få ... oavsett ålder!

14 KajsaLIsa:

skriven

Kul story och nässlor har jag bara testat mot vaderna då är do inte kul alls :) Men det kanske är gott.

15 Anemonen:

skriven

En fin berättelse från din barndom. Älskade att läsa det på din skyltsöndag så återkommer jag till dina nässlor då och visst är de goda minns från min barndom att jag lärde mig i skolan att nässlor var nyttiga och gick ut och plockade till mor. In kom jag med ett fång i påse och mor kokade nässelsoppa med ägghalvor till och det var så gott.

16 Hasse Thorén:

skriven

Intressant att läsa om hur du gjorde nässelpulvret. Tack..
(Gödsel mot skallighet.. :) )

Kommentera här: