Elfte och sista vandringen

Imorse checkade vi ut och begav oss till den sista vandringen. Vet inte om vi blir modigare och modigare eller kanske dumdristiga. Här var det inte bara allmän björnvarning utan de har sett en grizzlybjörn här flertalet gånger. Han/hon bor i området vid parkeringsplatsen, går längs med highway och äter bär.
 
Vi träffade ett par tjejer på parkeringsplatsen och gick iväg strax efter dem. Även de hade björnspray och pratade konstant. Ganska snart gick vi ikapp ett helt gäng med tyskar och det kändes skönt att vi var många på leden.
 
Utsikten från första utsiktspunkten. Sen kunde man klättra rätt upp till den högsta toppen.
 
Berget i mitten, utan skog, dit upp på toppen klättrade vi.
 
Då var vi ganska högt! Här blev det lunch med härlig utsikt! Börjar bli bortskämd med denna fantastiska utsikt...  Elva fantastiska dagar med vandring har vi haft. Och innan det Badlands i södern.
 
Efter vandringen åkte vi söderut till Calgary. Åkte in till stan och checkade in först och sen ut till flygplatsen och lämnade tillbaka hyrbilen. Blev totalt 360 mil på 16 dagar. Var helt hysteriskt med trafik när vi skulle till flyplatsen. Köer överallt... Både jag och mannen längtade redan tillbaka till bergen och småorterna. Men kom fram till slut och tog lokalbussen tillbaka in till stan.
 
Nu har vi varit ute och sett oss om lite i Calgary och ätit middag. Verkar vara en ganska liten storstad och lätt att hitta inne i centrum. Det tar ca 10 min att gå in till restauranggatan från vårt hotell. Imorgon väntar lunch med det blivande brudparet och lite andra släktingar.
 
 
1 Annette:

skriven

Det är väldigt spännande och roligt att få följa med genom din blogg på ert äventyr :) Jag förstår att ni läst på och fått instruktioner om vad man kan göra om man möter en björn, men jag vet inte om det är speciellt lugnande att veta att man skall spruta björnspray i ansiktet på dem, då är de redan alldeles för nära enligt mig :o Ni är helt klart mycket mer äventyrare än jag någonsin kan komma i närheten av, hur mycket jag än skulle önska att jag var modigare. Hoppas att det gick bra med flickan som attackerades. Jag kan tänka mig att barn är mer i farozonen eftersom de är mindre och kanske inte håller sig helt stilla om en björn dyker upp. Ha en fortsatt spännande resa, jag hänger med här på betryggande avstånd ;)

Ett tips när ni kommer hem, om ni inte sett den, filmen Grizzly Man. Fantastiskt bra. En dokumentär om en man som levde med grizzlybjörnarna. Det fungerade bra under många år, bara han lämnade dem i tid innan de måste börja äta upp sig inför vintervilan. En klart sevärd film. Här är en länk till en recension i Svd: http://www.svd.se/mannen-som-alskade-bjornar

Ha en

2 Anita Malta:

skriven

Gissar att ni blivit lite modigare efter alla vandringar ni gjort och det måste kännas iallafall lite tryggare med ett gäng tyskar och andra som går på samma led. Men björnsprayen, kommer den till användning måste man väl som Annette skriver redan vara väldigt nära björnen. Läskigt bara tanken att stå där öga mot öga med en stor kraftig björn med en liten sprayburk i handen. Tur att ni slapp vara med om det.
Återigen en helt makalöst vacker natur som du visar med dina så fantastiska bilder och tänk vad många mil ni måste ha vandrat under dessa elva dagar.
Så nu väntar bröllopsfest och träff med släktningar och vänner vilket låter som en härlig avslutning på er upplevelserika resa. Nu vet jag ju inte om ni ska fortsätt att resa runt lite till innan det bär av hem till Sverige igen men det har varit väldigt roligt att få följa med så här långt.
Ha det riktigt bra nu där ni är, njut av er vistelse i Calgary och ta hand om varandra ❤❤ Kram från Anita

3 cissi:

skriven

Hej Mia!
Vilka bilder! Sak titta igenom allt jag missat och tror ju att jag kommer att få se en hel del fler vackra bilder från era vandringar.
Kram

4 Kolonilotta :

skriven

Skönt att ni inte sprang på den där grizzlybjörnen.
Men återigen. Helt makalös utsikt. Förstår att ni vill tillbaka. Men får ni inte väldans träningsvärk när ni går och klättrar så där mycket? Mona ben skulle DÖ! Men så är jag ju jordens latmask också! ;)
Ha det så mysigt med familjen.
Kramar i massor.

5 KajsaLisa:

skriven

Snacka häftiga vyer du fotat, sen fick du till bilderna bra.
Ofta slänger folk bara upp kameran och trycker av och vyerna blir platta. Men du har fått med detaljer så det blir bra djup i bilderna.
Det där måste vara en häftig resa.

6 Anne-Mari:

skriven

De er sikkert blitt superspreke etter alle turane i fjellet,.
jammen bra bjørnane heldt seg borte.
Ha det fint i Calgary !

7 BP:

skriven

Helt underbara bilder av en fantastisk natur. Era vandringar var verkligen något riktigt extra. Hoppas ni fick se slutet av Sverige-Brasilien, som Sverige vann med 4-1 efter straffläggning. Kanada lyckades tyvärr inte upprepa bragden från gruppspelet utan torskade med 0-2 mot Tyskland.

Sverige-Tyskland i finalen alltså. Dags att bli av med Tyslandsspöket alltså!

8 Freja:

skriven

Vilka underbara vandringar och vyer! Tur ni slapp stöta på björn!

9 Anni:

skriven

Jag blir alldeles matt, både av höjdkurvorna i dina knän och av den magnifika utsikten!
Och tänk att er resa inte är slut än, vilka underbara kontraster den består av!
För övrigt kan jag bara hålla med Annette om filmen Grizzly Man - en fantastisk film och ett otroligt livsöde. Först var jag lite störd på att mannen var så störd, men sedan ... Se den!

10 Eva Trillian:

skriven

:) Häftiga vyer! Fortsätter häpna och njuta av dina bilder!
Nu? Nya vyer och bröllop? Här har jag nog inte hängt med ... Din systers pojk? De gifter sig där? Hade " bara" fest i Sverige?
Önskar er fina dagar!

11 FREEDOMtravel:

skriven

Lite läskigt det där med risken för björn! Gissar att man vänjer sig vid tanken, men samtidigt måste man ju veta vad man gör om det faktiskt händer. Fantastisk natur!

12 Eva Trillian:

skriven

Sv: Vilken upplevelse - inte bara vandringarna, utan även bröllopet och allt omkring det!
En gång i tiden gifte jag mig Grekisk-ortodoxt jag med :) Är väl fortfarande medlem i den kyrkan eftersom jag aldrig aktivt gått ur ;) Bröllopet var en stor affär med många turer - det var nog väldigt klokt av dem att ha en egen fest också.
Njut nu av alla upplevelser och talet kommer bli bra - om folket måste vänta en stund på att talaren hämtar sig så kommer det att bli en än större succé :) grekisk-ortodoxa samhället är "over-the-top" på känslorna ;) (säger hon lite fördomsfullt men med viss erfarenhet)!
Kram

13 Susjos:

skriven

Vilka vyer! Å läskigt med björn....
Så det är bröllop på gång, va roligt!

Kommentera här: