Dilemma

Någon gång för länge sen har jag hört personer diskutera de som är så stora så de behöver två säten på flyget. Ska de behöva boka och betala för två säten? Har inte funderat så mycket på det... förrän nu.
När vi stiger på planet från Calgary till London är platsen innanför mig, fönsterplatsen, ledig. Ända tills precis när vi ska åka iväg, då kommer den största man jag någonsin sett och ska in bredvid oss. Han kunde knappt ta sig in eftersom magen tog i sätena framför. När han väl hade satt sig tog han upp halva mitt säte också... Jag satt alltså på ett halvt säte ihoptryckt mot min man, helt sned i ryggen... Tänkte att det här fungerar ju inte i 9 timmar. Min man gick och pratade med flygvärdinnorna och de beklagade så mycket och det fanns en ledig stol på ett annat ställe som vi kunde använda. Jag tänkte att jag sitter kvar på min plats så länge vi är vakna och flyttar när det börjar bli dags att sova. Men när matvagnen kommer och jag ska fälla ner mitt bord så går det inte att få ner bordet efterom hans lår är i vägen.
Om man nu är så stor så man vet att man inte får plats på ett säte, borde man då inte boka 2 säten?? Hade det varit 2 såna personer på samma rad, vad hade hänt då? Och om det hade varit helt fullt på planet så jag inte hade kunnat byta plats?
Om man har en sjukdom som gör att man är så stor borde det finnas någon slags sjukförsäkring som täcker upp och bekostar den extraplatsen man måste boka. Man ska ju inte drabbas ekonomiskt om man är sjuk. Om någon hade frågat mig för ett halvår sen om en kraftigt överviktig person ska betala 2 säten hade jag nog sagt att det är diskriminerande. Men nu vet jag inte längre. Jag har ju betalt flera tusen för min plats, som jag sen inte kan sitta på... Nu fick vi byta platser och det löste sig för oss, men man kan ju inte låta bli att fundera på problemet.
 
 
 
 
1 Maria:

skriven

Jag har faktiskt heller aldrig tänkt på detta direkt men hade såklart gjort det om jag hamnat i situationen. Rent spontant tänker jag nog att om man vet med sig att ett säte inte räcker till borde man boka två. Det är ju inte sjyst mot den - i detta fallet du - den som sitter bredvid. Tur att du kunde byta plats i alla fall!
Kram

2 BP:

skriven

Du har en poäng där Mia. Mannen borde ha bokat två platser, inte bara för din eller någon annan passagerares skull utan för sin egen skull. Det kan ju inte ha varit så himla bekvämt för honom heller, helt bortsett att det var en pinsam situation för honom.

Nu finns det ju extremt många överviktiga i Nordamerika, och de lider knappast av en sjukdom utan de äter och dricker för mycket sött. Så nej, jag kan se fetma som en sjukdom.

Vilken himla tur att ni kunde få nya platser!

3 Paula:

skriven

Ja vad säger man? Jag sitter ofta miss i nassen o glor på teve när jag inte kan sova o då visar de gärna dokumentärer om gravt överviktiga personer som försöker komma på viktminskningsoperation. Och deras situation väcker förstås en hel del frågor. Dubbel avgift är ju inte mer än rätt om man inte får plats, även om den stackars personen kanske inte då har råd att sätta sig på flyget. Så jag håller med i sak, egentligen oavsett varför man är så stor att man inte får plats
Angående älgflugorna så är de här nu! Under hästsvansen fann grannen några som irriterade så att hästen blev alldeles hispig och själv fick hon en i ansiktet också. Burr, letade idag dubbelhäftande tejp att sätta vi halslinningen men fann ingen.
Kram

4 Hemliga Helga:

skriven

Håller med, tänk hur det skulle blivit om två sådana hamnat bredvid varandra.
Vilken re

5 Hemliga Helga:

skriven

Hela texten kom inte med.
Men vilken resa ni verkar ha varit iväg på :)

6 KajsaLisa:

skriven

Känner igen det där, på planet vill man helst ta en drink, sortera tankar och titta ut, sen blir det sådär.
Men det är inte bara problem med inkomsterna på flyget utan även utgifterna.
http://kajsalisa.com/2010/12/06/kajsalisa-i-nodsituation/

7 KajsaLisa:

skriven

Känner igen det där, på planet vill man helst ta en drink, sortera tankar och titta ut, sen blir det sådär.
Men det är inte bara problem med inkomsterna på flyget utan även utgifterna.
http://kajsalisa.com/2010/12/06/kajsalisa-i-nodsituation/

8 FREEDOMtravel:

skriven

Jag var med om en liknande sak på en buss i Kina. En enormt stor man tog upp halva mitt säte och vi skulle sitta på bussen i flera timmar... Kanske borde en sån person boka två säten, eller förstaklass (om där finns mer plats) eller så borde (amerikanska) bolag införa extra stora säten, som man betalar lite extra för...

9 Ama de casa:

skriven

Vilken himla TUR att ni kunde byta!

Jag har sett nåt liknande på en flight i USA. Då var det TVÅ jättestora som satt bredvid varandra (på andra sidan gången, tack och lov). Dom kunde knappt spänna säkerhetsbältena. Tjejen på den yttersta platsen hängde ut i gången, typ...
Dom blev båda uppgraderade till businessclass. Jag tyckte att det borde vara den lilla tjejen ytters som skulle ha blivit det. Men nu fick hon i alla fall tre säten för sig själv :-)

10 Anne-Mari:

skriven

Ikkje enkelt det der.
Kanskje bør den som er så overvektig tenke at han
MÅ ha to seter.
Det kan ikkje vere så godt for den personen heller og bli til bry for andre....

11 Annette:

skriven

Vad trist att komma till flygplanet och bara vilja slå sig ned i sin stol och koppla av, och så blir det så här. Bra att det löste sig, men som du skriver, är man så stor borde man kanske ha bokat två platser eller bokat en dyrare stol med mer utrymme. Och apropå övervikt tror jag aldrig jag känt mig så enormt liten som när vi varit i USA.

12 kiki:

skriven

Intressant. Jag vet hur jobbigt en flygresa kan vara så att ha det hyfsat under denna extrema tid man är i luften är väldigt viktig för samtliga passagerare.
/Kiki

13 Anni:

skriven

En vän till mig reagerade just på hur trånga stolarna var i det plan han skulle ta, det skiljer ju faktiskt från plan till plan (lårprisbolag har såklart trängst!). Han tyckte synd om de två som skulle dela rad med honom, för han är fullt medveten om att han tar plats. Men hur skulle han kunna säga till sitt företag att de måste betala för två stolar?
Min bror är stor på båda ledder och har fått ok från sitt företag att alltid flyga businessclass, men det beror såklart på att han har den position han har i företaget.
Men så tillkommer också viktfördelningen i planet. Blir det snedfördelning i ett litet plan äventyras flygsäkerheten, det var en av anledningarna till kraschen i Oskarshamn där Stockholmspolitikern John-Olle Persson m fl omkom.
Många parametrar att väga in där.

14 kolonilotta :

skriven

Oj vilken knepig fråga.
Visst är det en sjukdom för vissa. Men långt ifrån alla. Snarare ett samhällsproblem efter ohälsosamt leverne. Oavsett anledning skall dom absolut boka två säten. Sen om dom måste betala extra eller inte är en annan fråga. Det blir ju obekvämt både för den personen och stackaren ( dig i det här fallet ) som sitter bredvid.

Kommentera här: