Maria Nyckelpiga

Efter att jag och en vän gått en promenad gick jag in i huset och hämtade kameran och nya macro-objektivet. Kröp runt lite i rabatten och gräset och hittade en liten kompis.
 
 
Har alltid älskat nyckelpigor. När jag var liten älskade jag dem lite för mycket. En gång kom mamma in och hittade mig med massa nyckelpigor som jag hade tejpat fast på fönstret. Vad gör du? säger mamma! Jag skulle bara ta fram en sockerbit åt dem men de smet, sa jag, så jag tejpade fast dem medan jag tog fram maten till dem. Ja vad säger man, det är tanken som räknas va :) 
 
Läste tidigare idag inne på http://vidvatternsstrand.blogspot.se/ att gullvivorna blommade. Svarade henne att våra inte alls blommar ännu. Men när jag kröp runt i trädgården så såg jag helt plötsligt ett par på södersidan.
 
 
 
1 Anne-Mari:

skriven

Fantastiske macrobilder !!!!
Og den nydelege Marihøna.

2 Susjos:

skriven

Åh, så söt liten nyckelpiga!!! Har du fotat den idag??? Liksom gullvivorna? Då är det vår!!!

3 Carina:

skriven

Härliga vår bilder och vad säger man om ett barns sätt att mata nyckelpigor på... än Hjärtligt !

4 biggeros :

skriven

Gullvivan var min favorit blomma när jag var liten och fortfarande. De har en sådan fin konstruktion. Den ser alltså annorlunda ut. Fru nyckelpiga... Ja, man ifrågasatte alltid henne hur många barn man skulle få...
Såklart ville du bara väl och därför hittade du ett sätt att de skulle stanna hos dig. Vad vet ett litet barn.... Ha det bäst min vän÷))

5 cissi:

skriven

Det är nästan sommar i dina fina macrobilder! Nyckelpigorna gillar jag särskilt!
Kram

6 Monica o Jacob:

skriven

Visst är det kul att fota macro, underbara bilder,
Trädgårdsvivan är uppe här men inte gullvivan.
Ha det bra

7 Violen på Brandholmen:

skriven

Vilka fynd i din rabatt! Fina bilder! Önskar att jag hade ett macroobjektiv, får kanske göra slag i saken och skaffa ett.
Ha det gott!

8 Anni:

skriven

Oj, så du måste ha krupit runt i gräset :-)
Toppenfoton, vad kul med macrot!
Du vet väl att de kan bitas? En sommar minns jag att det var massor, säger massor av nyckelpigor på stranden på Gotland och aj, vad de bets!

9 Freja:

skriven

Vilka fina närgångna bilder! Jag såg en enda nyckelpiga förra sommaren, hoppas få träffa fler den här!

10 Paula:

skriven

Hej, du är säkert jättenöjd med macro-objektivet. Fotona är så fina. Jag skulle behöva en förlängningsarm som gjorde att jag kunde ta foton nere på marknivå utan att krypa och kräla ....
Lite svårt med rörelseapparaten. Blev nästan förskräckt idag då jag skulle fram till en bäck o fota och gled omkring på stenar. Jag är nog väldigt ur form efter vintern, nu behövs lite smidighetsövningar.
Kram

11 BP:

skriven

Hahaha! Gillar din tanke som räknades:-)))))))

Såg några gula blommor på vår promenad idag, men har ingen aning om det var gullvivor. Är dålig på blommor..

Svar: Maken och jag har varit sambon i tre decennier, men vi gifte oss i oktober 2013.

12 Marit:

skriven

Även om jag faller ner på knä och studerar marken lär jag inte se några blommor här uppe så jag njuter av dina fina bilder :) kul med nytt objektiv!
Man kan säga att du älskade ihjäl nyckelpigorna när du var liten haha

13 Lottisen:

skriven

Jättefina bilder på nyckelpigan! Så kul med nytt objektiv och makro! Ha en fin helg!

14 Anita Malta:

skriven

Haha.. vilken rar liten story och ett fint barndomsminne. Tycker också om nyckelpigor, tycker de är jättefina och du har fångat den så snyggt med kameran och vad roligt att du kommit igång med ditt macro objektiv. Gullvivorna är verkligen vackra !
Ha en riktigt skön helg Mia <3

15 Ingrid:

skriven

Nja här uppe i norr får vi nog vänta ett tag till på dessa vårtecken. Just nu regn i luften och fem plusgrader...

16 Eva Trillian:

skriven

När hjärtat är stort och konsekvenstänkandet inte är färdigt ... :) Ja, då är det nog tanken som räknas!
Vackra bilder!

17 Helena:

skriven

Nyckelpigor är en favorit här med. :-) Så fina och nyttiga insekter. Ser till att blommorna är fina i rabatten. Kram

18 Annette:

skriven

Så fina bilder! Jag förstår att det är både roligt och tillfredsställande för kreativiteten med macroobjektivet. Min favorit blev nyckelpigan som går fram på strået :)

Kommentera här: