Julkänning på G

I fredags efter lunch åkte vi till Uppsala. Strosade runt på stan, käkade gott, drack gott vin, såg på bio. En underbar djävla jul såg vi och vi tyckte båda att den var bra. Mycket skratt blandat med mycket allvar och eftertanke.

 
Hotellnatt, smarrig frukost och sen mer shopping. Handlade egentligen inte så mycket, letade regnkappa men hittade ingen. Så i klädväg blev det bara ett litet linne. Men vi hittade en väldigt trevlig fotoaffär. Har länge varit sugen på ett nytt objektiv. När jag ser fina macrobilder hos er andra känner jag att jag vill ha ett macro-objektiv. Sen när jag är ute och reser, vandrar mm längtar jag efter ett vidvinkelobjektiv. Dessutom har jag länge varit sugen på en liten kompaktkamera som jag bara kan stoppa ner i fickan när jag ska ut. Det är lite klumpigt att alltid ha stora systemkameran.
Vi träffade en kunnig och proffsig säljare och han visade olika kameror och objektiv. Jag försökte bestämma vilket av objektiven jag helst ville ha, vilket inte gick så bra. Mer nytta av ett vidvinkel eftersom vi reser mycket och jag älskar att vara ute i naturen, men väldigt roligt med ett macro...
Vilken tur att jag är gift med världens bästa förhandlare! Han dealar till ett bra pris med säljaren och vi går ut ur affären med båda objektiven och en liten kompaktkamera. Dessutom fick jag filter, kameraväska mm på köpet. Gissa om jag kände mig lycklig när vi gick därifrån! Lycklig och bortskämd... Macrot ska jag börja kika på i veckan, vidvinkelobjektivet får jag på julafton.
 
Lilla kompaktkameran som tål att tappas i golvet, vara under vatten mm. Kan ha med på ridturer utan att vara rädd att den ska gå sönder, kan ha på stranden utan att vara rädd att det kommer sand i den.
Enligt BP ska man döpa sina prylar. Någon som har något bra förslag på namn för denna lilla röda tuffing?
 
När vi kom hem framåt lördagseftermiddan tog vi ner alla julsaker från vinden. Är ju advent nästa helg och på lördagen flyttar vi dottern så vill ha klart allt på fredag. Älskar den där mysiga julstämningen. Och efter att ha sett massa julskyltning i Uppsala och sedan tagit ner alla julsaker kunde jag inte annat än sjunga julsånger och dansa runt. Hade jag så mycket energi så jag satte fart att tvätta och stryka alla julgardiner också.
 
Mer känsla av jul blev det idag då jag en kompis gick ner på julmarknaden. Dessutom var det ju vitt av rimfrost och alldeles soligt ute! Fast riktigt svinkallt!
Julmarknaden startade med att Lions tände julbocken.
 
Och den avslutades med att kommunalråden höll tal och tände granen. Sedan sjön Karins Änglar några julsånger.
 
 
Naturligvis kunde man köpa massa olika skyltar om man ville. Det gjorde inte jag. Men jag hittade ett par julklappar, så kan inte avslöja vad jag köpte...
 
Nu är det snart dags för Solsidan och en kväll i soffan, kanske lite glögg också. Önskar er en fin kväll!
 
1 Beppan:

skriven

Oj - vilken helg! Och vilken förhandlare du har som fixar allt du ville ha. Bara så där... Förstår att du är nöjd :-)

2 HelenTh:

skriven

Vilken härlig helg! Jag älskar också julstämning och har också tagit fram adventssaker denna helg.
Vilken tur att Lions tända julbocken och inte tände på den :). Skoj med julmarknad.

3 cissi:

skriven

Grattis till nya kamerorna! Och vilken julstämning ni verkar ha, jag har inte ens börjat tänka på advent än.
Ha en fin vecka!

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Vilken helg! Grattis till nya kamerorna, nu kommer du att ha mycket roligt framöver! Jag har en liten kompaktkamera som jag alltid har i jackfickan, jag bara älskar den för den finns alltid till hands!
Ha det gott!

5 Ingrid:

skriven

Låter som en toppenhelg!
Ja det kliar i mina fingrar att börja på pynta, men ska försöka hejda mig tills på torsdag då jag enligt tradition brukar tjuvstarta.

6 Susanne:

skriven

Är det nått jag år extra avis på med din helg så är det dina nya objektiv.
Och då speciellt macro objeltivet!!
Vill också ha...
För övrigt lät ju hela helgen underbar. Får se om jag kan hålla mig enda till helgen innan jag börjar pynta! ;)
Såg också på Solsidan! :)
Ett gott skratt förlänger livet!
Ha en jätte fin avslutning på kvällen vännen!
Kram

7 Gemsofmylife :

skriven

Verkligen grattis till nya kamerorna , du är duktig att ta kort och nu kan det bara bli bättre ;)
Vad mysigt ni har :) jag har köpt adventspynt men inte plockat fram ngt ännu ...försöker hålla mig till första advent ;)
Ta hand om dig
Kram Sanna

8 Freja:

skriven

Häftig shopping, vilket kap! Jag tycker kameran ser ut som en Greta, som i Hans och Greta. det var väl Greta som kom på att släppa ut stenar för att de skulle hitta? Robust och pålitlig i skog och mark!

9 BP:

skriven

Vilen SUPERhelg för dig och maken:-))))
Grattis till den nya, röda kompisen. Han är ju helt klart en "Olle" eller vad tycker du;-) Kul förresten att du har ett suveränt minne - alltså att jag alltid döper mina nya ägodelar:-) Det ska man faktiskt göra, då de håller bättre, jag lovar;-)

Irl skyltarna du bidrog med är som alltid hos dig toppen - skytar man möter överallt i vardagen, det är ju det som är så kul!

Tusen tack för att du skyltar, länkar och tänker döpa kameran:-)

PS. Du får nog berätta vad du döpte h*n till;-) DS.

10 Monica o Jacob:

skriven

Ser ut att ha varit en härlig helg ;-)
Ha en bra vecka

11 Anonym:

skriven

:) Låter verkligen som en mysig helg!
Grattis till nya leksakerna - och namnet brukar ge sig självt ;)
Nu börjar julkänslan smyga sig fram :)

12 Eva Trillian:

skriven

Och det var ju inte meningen att vara Anonym - men så kan det gå ;)

13 Maria:

skriven

Tycker du ska döpa kameran till Rudolf (med röda mulen) :-)
Kram

14 Anni:

skriven

Jag älskar min stora kompaktkamera med både zoom och makro, skulle inte orka hålla på att byta objektiv och släpa på allt tungt. Även när jag hade analog kamera hade jag ett favoritobjektiv som alltid fick sitta på, det var ett litet porträtt-tele.
Men din förhandlare är ju suverän - tänk att du fick allt du ville ha och mer därtill. Vem behöver en regnkappa när det finns paraply? ;-)

15 Stare Ström:

skriven

Så kul med ny kamera och objektiv! Jag håller på att lära mig min nya kamera, därför alla bilder!

16 Anemonen:

skriven

En toppenhelg. Hotellnatt och frukost. Bland det bästa jag vet att slippa göra frukost. Bara sätta sig till bords. Wow säger jag till den fina kameran och objektiven till detta. Ja en del är fantastiska på att å
pruta eller som du säger deala. Själv har jag en trött gammal kamera så jag behöver faktist med en ny. Min trillade till max i helgen när jag hade behövt en ny. Man behöver inte handla så mycket ibland behövs det bara att man ser sig omkring och får nya idéer och impulser. Tack för jag fick följa med på din fina helg.

17 Anita Malta:

skriven

Vilken toppenhelg Mia och stort grattis till de båda objektiven och din nya fina lilla kamera !! Har också en make som är en mästare på att förhandla när det gäller priser vilket är en fördel då man själv oftasta bara accepterar vad som står på prislappen ;-)

Är själv väldigt sugen på en liten kompaktkamera som alternativ ibland då min Canon med objektiv väger över ett kilo. Känns ofta lite klumpig när jag "bara" ska ut och fota lite sådär allmänt. Du får skriva en recension när du prövat den ett tag. Ska även läsa om den på nätet.

Namn ? Ja, det är ju onekligen en tuff, snygg, röd, liten kompakt Olympus du nu har i din ägo. Har liiite svårt att förknippa den med Olle som BP föreslår men det är ju upp till dig ;-) Greta, näää.. Tummeliten kanske eller NAsse, Nisse, med tanke på att den är röd och julen så nära. Ähh.. ger upp men hojtar om om får någon idé innan du själv kommit på ett namn vilket du självklart måste dela med dig av :-)

Tackar för den fina julstämningen du förmedlar i inlägget för här lyser den totalt med sin frånvaro.
Önskar dig en riktigt skön fortsatt vecka !!!

18 KajsaLisa:

skriven

Du var ute i tid innan hysterin tar fart, då går det inte tt njuta längre. Fin bildskildring.

Kommentera här: