Uppdrag: hitta Edelweiss!

Innan jag åkte hemifrån fick jag ett uppdrag av kära BP - att hitta blomman Edelweiss i Österrike. Visst sa jag! Första dagens vandring började jag kika runt och kom på att jag vet ju inte ens hur blomman ser ut. Att den skulle vara vit förstod jag ju av namnet och höll utkik efter vita blommor. Det fanns hundkex, prästkragar, tusensköna, vit klöver och massa andra blommor som jag kände igen men inte kan namnet på. Har ju inte min vän och naturkunskapslärare Kajsa med mig, hon lär mig alltid namn på blommor och fåglar :)
 
En vit blomma men att det inte är Edelweiss vet jag!
 
Den här var lite rolig för den växte och såg precis ut som en smörblomma fast den var vit.
 
Några vita klockor av nåt slag.
 
Mängder av vita små dunbollar som vajade omkring.
 
Ja ni ser vad många vita blommor det finns här! Efter första dagens vandring googlade jag så jag skulle veta hur den ser ut och fick dessutom lära mig att den växer 2000-2900 möh. Så högt var vi inte första dagen. Men andra dagen var vi  det och jag höll ögonen öppna hela dagen. Ingen Edelweiss... Har letat hela veckan. Idag var sista chansen eftersom vi åker tillbaka till Tyskland imorgon.
 
Så vi ger oss av med bilen i ca en timme. Kommer fram till Einzinger Boden vid Utterdorf där vi ska ta linbanan upp till 2 300 möh. Direkt på parkeringen märker vi skillnad mot alla andra dagar, här är massor av folk, många har stavar och hjälmar. Vi tittar lite frågande på varandra och går fram till linbanan och börjar läsa på skyltarna. Många svarta leder med klättring, många varningar, t.o.m. skyltar om att man kan teckna försäkring ifall helikoptern behöver hämta en. Ja det kändes med ens lite fjärilar i magen... Men vi hade ju sett fram mot den fantastiska utsikten där uppe och vi måste ju högt upp om vi ska hitta Edelweiss!! Alltså bara att bita ihop och sätta sig i linbanan.
 
Väl uppe var det hur vackert som helst och nervositeten släppte och vi började njuta istället.
Vi vandrade en bit vid sjön, men bara för att njuta av den fantastiska naturen. Sen fick vi vända och vandra åt andra hållet då lederna här var svarta och krävde klätterutrustning.
 
Lite snöbollskrig :)
 
Uppför igen...
 
En ny vit blomma, men ingen Edelweiss.
 
Nästan uppe...
 
Trodde vi ja, först lite nerför igen, för att sedan gå uppför ännu mera!
 
Man fick klättra uppför på själva stenblocken, det var det som var vandringsleden. Och denna var bara röd. Tur att vi inte tog de svarta lederna.
 
Upp och ner, ner och upp :)
 
Till slut når vi nästa sjö och får äta vår fruktsallad. Smakade riktigt gott! Men eftersom vi hade minst 3½ timme kvar säger min smarta man att vi kanske ska spara hälften till lite senare.
 
Traskar vidáre och skyltarna blir svårare och svårare att tyda, stämmer inte med kartan. Vi som har berömt skyltningen hela veckan. Nu blev vi väldigt osäkra på om vi var rätt... Räknar ut att vi bprde vara vid bilen runt 4-halv 5. Men om vi är fel och ska vända då har vi minst 3 timmar uppför innan vi kan gå in på leden på ett ställe där den vek av och därifrån är det sen 1½ timme ner till bilen. Skulle alltså hinna börja mörkna innan vi kommer ner från bergen. Börjar snåla med sista vattnet... Väntar med fruktsalladen. Går och går...
 
Känns ändå som om vi går åt rätt håll. Hur säker är du? undrar mannen. Ja 98% säger jag optimistiskt. Och även 98% säker på att vi inte kommer hitta Edelweiss säger jag i samma mening. Två minuter senare ser jag en vit blomma längs vägen...
 
När jag går fram för att fota denna vita blomma ser jag en annan vit blomma strax bredvid...
 
Kikar lite på dem och börjar ropa till mannen: Edelweiss!!! Vi har hittat Edelweiss!!
 
Äntligen! Efter en veckas letande hittade vi denna lilla blomma. Hoppas BP blir lika glad som jag blev :)
 
Helt plötsligt gick det mycket lättare att gå vidare.Och när vi till slut kunde skymta hus och parkering mellan buskarna kunde vi dessutom andas ut och t.o.m. stanna och äta upp fruktsalladen.
Trötta och nöjda satte vi oss i bilen efter 5½ timmes vandring (rasterna borträknade). Slog rekord i antalet steg idag, nästan 28 000. De andra dagarna har vi legat runt 25 000 steg.
 
Uppdraget slutfört!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Susanne :

skriven

Gratulerar till väl utförd utmaning!:)
Ni är ju helt otroliga.
Det är ju så vackert där uppe vid sjön så man blir alldeles lam.
Tyvärr tror jag inte att jag skulle orka klättra och vandra så mycket som krävs för att se allt det där!
Jag får nog ta den där helikoptern och flyga över istället! ;)
Nu har jag i alla fall ett resmål till på min bucket list.
Måste bara träna upp benen först!
Riktigt roligt att du kämpade så väl och faktiskt hittade blomman!
BP kommer nog både bli rörd och lycklig över din enorma ansträngning!
Trevlig resa till Tyskland!
Kram Susanne

2 Eva Trillian:

skriven

:) Ditt inlägg ger känslan av att jag fick vara med på en bit av er dag :) Utan att själv gått.
Att ni hittade Edelweiss gör MIG glad :) du byggde upp förväntan inlägget så att jag hejade på er hela vägen :) Blir inte BP glad av detta vet jag inte vad!
Tack för en fin tur i alperna!

3 BP:

skriven

Kan försäkra dig att BP blev otroligt glad. Tycker du/ni är helt fantastiska:-) Alltså att utföra det svåra uppdraget är helt - ja, WOW!!! Tack så jättemycket. Är stolt och väldigt imponerad över dig!!!

Alla bilder från er semester var helt underbara. Du kan det där med att ta suveräna bilder och skriva en text som fängslar. Stort tack för dessa vandringar. Å kram för länken:-)

4 cissi:

skriven

Ojoj, vilket äventyr och vilken vacker vandring!! Helt fantastiskt att ni lyckades.....GRATTIS!!

5 Gemsofmylife :

skriven

Vilket underbart äventyr och vilka underbara bilder, min mans pappa kommer från Österrike och Wien :) det är ett fantaTiskt land och vacker utöver allt är deras natur !!
Och att hitta edelweissen var ju helt suveränt den är inte stor alls ;)
Ta hand om dig och ha en fortsatt mysig semester :)
Har du ngt instagram ???
Kramisar till dig finaste

6 Marja:

skriven

Spännande beskrivning om letandet efter Edelweiss. Vilken fin blomma... ser ut som en stjärna i filttyg. :)

7 kiki freese:

skriven

Litte pirrigt där, har själv tappat bort mig (bara en kort sväng, men ändå) uppe i vildmarken. det är inget att leka med. Men ni verkar vara så coola. Så glad att ni dessutom klarade uppdraget, Grattis! Väldigt vacker blomma.
/Kiki

8 Ruth i Virginia:

skriven

Kul och intressant! Första besöket här, så jag läste tidigare inlägg och såg att ni varit i Zell am See. Jag var där på gruppresa 1960. Tog linbanan upp till Schmittenhöhe, och en kväll hade vi party vid Sonnenalm.
1973 var jag dit igen, denna ggn med min 11-åriga son och hans kompis. Vi tågluffade liksom. Vilken skillnad det var från 60 till 73; mycket mer turistigt. Och nu ser jag, att det verkligen blivit en stor turistort, viz. alla hotellskyltar.
Trevligt blogg. Tack!

9 KajsaLisa:

skriven

Jag hade trott det varit en vitsippa, men vyerna hade jag inte tagit fel på. Kanonbilder :)

10 Anita Malta:

skriven

Wow!!! ...säger jag och sitter här och tappar nästan hakan ;-) Vilket äventyr och vilka fantasistiskt vackra vyer. Tänk att du dessutom hittade blomman till slut. Stort Grattis och jag kan tro att BP är lycklig och stolt över sin fina bloggvän. Tycker ni är helt makalösa du med maken och du ska ha en stor eloge som delar med dig, helt underbart !! Kram från Malta :-)

11 Paula i pörtet:

skriven

Heeej bergsgetter! Vilket jobb för att hitta den lilla örten! Är det månne narcissläkte, för jag tycker den liknade pingstliljan. Men nog fick ni slita för ...antaglien värt mödan om man ser till hur utsikten såg ut! Tillräckligt galen idé för att även en som jag skulle gjort det! En del av vita blomstren känner jag igen och de blommar även här nu.
Kram

12 Marit Johansson:

skriven

Det är ju så vackert på dina bilder att jag blir helt betagen. Jag måste åka till Alperna någon gång och då helst på sommaren. Verkligen mäktig natur. Det är ju lite likt Norge men ännu vackrare. Känner igen det där gröna fjällvattnet därifrån. Jättekul att du hittade blomman till slut :)

13 Susjos:

skriven

Men så roligt att du hittade blomman till sist! Såklart blev BP glad :-)
Vilken fantastisk vandring ni har gjort!!

14 Elisabeth:

skriven

Vilken tur ni gjort!! Edelweis-blomman är så vacker!!! Så härligt att få se.

15 Anni:

skriven

HA! Lika glad som jag blev när jag fann Gentiana!

Kommentera här: