En dag i skolbänken

Har varit på utbildning hela dagen idag. Laerdal och Philips som anordnade för alla oss som säljer och jobbar med deras hjärtstartare.
Nyttigt att öka på sina kunskaper.
 
Vi fick även jobba praktiskt och träna HLR med och utan feedback för att se hur effektiva kompressioner vi gör. Med tanke på hur hårt man ska trycka är man inte så effektiv efter ett par minuter. Det är därför det är så bra om man är flera som kan så man kan turas om.
 
Här är Anna-Lena som vann den interna tävlingen, hon hade 100% effektiva kompressioner utan feedback.
 
Vi höll till i Sickla i närheten av Nacka så åkte iväg tidigt imorse. Utbildningen slutade 16 så hann med bussen som gick 16.09 från Sickla för att sen ta tunnelbanan från Slussen till centralen och till sist tåget hem. Men när jag väl kom till centralen var det stopp... Det stod att tåget skulle gå om 1 minut, samma text i ca 20 min utan att något hände. Förseningar pga elfel. Efter 20 minuter ändrade de texten till 6 minuter. Väntade ytterligare 20-30 minuter innan de ändrade igen... Ca 1½ timme försenade kom vi iväg. Men vid varje station försökte nya ta sig på tåget, men det var ju redan överfullt så vi kunde inte stänga dörrarna och åka vidare, tog 5 min extra vid varje station. Till slut gick några dörrar sönder och vi fick stanna en längre stund för att laga dem. Äntligen framme i Södertälje Hamn blev det ny väntan på Gnesta-tåget. Och när vi kommer till Järna säger de att vårt tåg tyvärr inte kan fortsätta till Gnesta utan vi får vänta in nästa tåg... (Det gäller att ha tålamod). Nästa tåg kom efter en kvart men sen fick vi ju vänta på några snabbtåg som hade företräde på spåret. Och i Mölnbo blev vi stående 5 minuter igen innan vi äntligen fick komma hem! Trött, hungrig och frusen.
Ska njuta extra av att jobba hemifrån imorgon!
1 BP:

skriven

Japp Mia, det var helt fel dag att besöka huvudstaden. Även om kursen var nyttig och bra var hemresan ju inte direkt en höjdare.
Men konstigt nog så var det faktiskt första gången den här vintern som hela systemet på i stort sett alla tåg/t-banor havererade. Hurrah - NOT.

Vila upp dig nu - jobba hemifrån har definitivt sina fördela. Det ska jag göra på fredag:-)

2 Herr Nilssons Fru:

skriven

Den där tjejen känner jag igen, visst är hon härifrån Blekinge? De var väl hon som startade upp de här med hjärtstartade.

Tåg o bussar som ...ja allt kan ju bli försenat: Trist sånt där men vanligt. Man får vara glad man kommer fram hel o frisk :) Missar man fort glömmer och går vidare från.

Kramiz

3 Anni:

skriven

Kan inte låta bli att tänka att om man står på det där överfulla, försenade tåget är det himla skönt att veta att det finns någon som är riktigt bra på HLR på samma tåg!

Och vad gäller "blått" tror jag mer att det var din dator än internet som mindes vart du skulle - man lämnar många spår efter sig ...

4 Paula i pörtet:

skriven

Men fy vilken hemresa, inte konstigt alls att de flesta väljer bilen! Jag åker inte ens till dottern i Falun nu mitt i vintern för jag behöver byta transport 3 gånger fast jag bara åker 12 mil. Det är långa väntetider på ett ställe, ca 4 timmar innan jag kan åka vidare och att då i kylan ha hunden med o inte kunna gå in och värma sig, nej tack, då får vi chatta på nätet så länge tills det är trevligare resväder..
Kram

5 Eva Trillian:

skriven

Trevligt med en utbildningsdag - men tågtrassel är ju något man kan klara sig utan :/
Hoppas din hemma-jobbar-dag kompenserat dig :)

6 kiki freese:

skriven

Ibland är det bara livsfarligt att förlita sig på tågen..synd för det kan vara så mysigt.
/Kiki

7 Marit Johansson:

skriven

Mycket strul för att ta sig hem ibland :)

8 Åke:

skriven

Ja jag kommer ihåg att du säljer hjärtstartare. Vad viktigt att öva på dem. Vi har två på jobbet och den förra utbildningen gick innan jag började. På en annan del i kommunen räddades en entreprenör. De fick mycket beröm av ambulans som kom till platsen senare. Att trycka rätt ja, och vad jobbigt om man inte står i rätt ställning. Vart tom helt slut i den högra handen så jag fick använda den vänstra sedan närmast kroppen. Vi jobbade tre i gruppen och turades om. Vi kom också fram till att det gäller att fördela uppgifterna lagomt. En kan tex. iakttaga när två jobbar. Den tredje kan tex sköta telefonkontakten med 112 typ. Jag antar man får bra feedback där och får läge vart ambulans befinner sig tex. 30 + två är ju viktigt att jobba med och kan bli tungt ja. Livräddning handlar ju om viktiga sekunder hela tiden. Hur man mår och i vilket skick man är i en händelse vet man inte, men med återkommande övningar sitter det bättre i minnet vad man fått lärt sig av Er utbildare som man plockar fram. Jag hade nog inte tagit kommandot i att rigga upp en hjärtstartare och då menar jag plocka fram sladdar, klistra fast givarna på rätt plats utan att fått denna genomgång. Saxen, trasan vet jag nu vad det betyder. På vår utbildning vart det olika med att Nathalie hade en fjärrkontroll över hjärtstartaren, det gällde att lyssna på maskinen. Nu behärskar jag den ja låt oss säga någorlunda då, och att jag kan använda den när jag vet hur den fungerar.

Kommentera här: