Tacksam och tillbakablick på veckan och helgen

Ny vecka igen. Veckan som gick var betydligt bättre än veckan därinnan. Och helgen har varit riktigt intensiv och väldigt rolig!
Bakade, städade och fixade på lördag fm. Sen bjöd vi över alla grannar på lite vin och öl på nya balkongen. Våra grannar är helt suveräna och när någon bygger nytt eller har något projekt på gång så engagerar sig alla. Mannen fick låna betongborrmaskin av den ena och någon speciell såg av den andre och fick massor av goda råd under byggets gång. Så de var verkligen värda lite öl och vin.
Efter ett par timmar bröt vi upp och vi var bjudna på middag hos ett par goa vänner. Vi åt och drack gott och dessutom planerade vi för att åka ner till Tyskland på julmarknad i december. Jätteroligt!
På söndagen hade vi andra goa vänner här på lunch och sen åkte vi iväg till hembygdsgården i Björnlunda och tittade på Bellmansspelen. Samma gäng som kör lokalrevyn på vintern kör också sommarteater utomhus. Bellman från 1700-talet blandas med lokala händelser till en fars med väldigt mycket sång. De är otroligt duktiga för att vara amatörer. Jättekul att se.
 
 
 
Väldigt tacksam att det var skugga under ekarna där vi satt!
Avslutade söndagskvällen med att åka och hämta dottern som flög från Umeå till Arlanda efter att ha varit på dop i helgen. Hon kunde lifta med en kompis till Nykvarn så jag behövde inte köra hela vägen till Arlanda.
 
Några andra punkter på min tacksamhetslista:
sms från sonen
blommor
kunder
min bil
vatten i kranen
solglasögon
sol
vänner
bubbelvin
glass
leverans som kom i tid
tidiga morgonritter i skogen
blåbär i frysen till filmjölken och smoothies
 
Och alla ni som har fungerande diskmaskiner - var tacksam för det! Min pajade mitt i ett program för 1½ vecka sen. Så nu diskar vi på det gamla hederliga sättet. Men den nya kommer förhoppningsvis på fredag!
 
 
 
1 Susanne :

skriven

Fastnade direkt för tidiga morgonritter i skogen.
Låter helt underbart! ♡
Och hjälpsamma grannar är verkligen något att vara tacksam över.
Ni gjorde helt rätt i att bjuda över dom på godricka! ;)
Kul med julmarkand i Tyskland.
Tack för att du delar en så fin lista! ♡♡♡
Kram

2 Anita Malta:

skriven

Din glädje över helgen som gått samt din tacksamhetslista smittar ju nästan ända hit ;-)

Att ha grannar som era är guld värt !! Ännu en resa inplanerad och julmarknad låter som ytterligre något att se fram emot efter Frankrike då :-) Fina talanden bilder från Bellmansspelen och att det bara är amatörer gör ju det hela lite extra.

Vår diskmaskin har varit trasig i två veckor nu så jag vet hur det är. Hr vant mig vid att diska på det gamla hedeliga sättet. Att reparatörer, hantverkare och andra som man anlitar här på ön säger att de ska komma på måndag men kommer på fredag eller inte kommer alls är jag också väldigt van vid. Nu ska maken som vanligt ta saken i egna händer ;-)

Ha en skön fortsatt vecka Mia !!

3 Violen på Brandholmen:

skriven

Innehållsrik helg, det mesta verkar vara lustfyllt! Tänk att det är dags att planera julmarknaden redan men det är väl bäst att vara ute i tid så man får det man vill ha!
Ha det gott!

4 Spanaren:

skriven

Blir bara så glad över att läsa just detta inlägg. Vänner som ser varandra och umgås och lånar och bara är. Sedan en fin tacksamhetslista *toppen*
Ja tänk ... vatten direkt från kranen *stort*
/kram

5 kiki freese:

skriven

Fullt upp av trevliga ting. Gillar det där med grannar som hjälper varandra...det var länge sedan man hade det så.
/Kiki

6 Anemonen:

skriven

Händelserik helg och det är väl fint när det är full rulle ibland. Roligt att planera för kommande evenemang som julmarknad i Tyskland för de är hur fina som helst.

7 Helena:

skriven

Så härligt med hjälpsamma grannar! Det har vi med och det är verkligen guld värt. Visst är det härligt med framtidsplaner med upplevelser. Och ett glas bubbel - det är aldrig fel. Sms från sonen - är han på långresan? Så skönt det är när de hör av sig. :-) Fin ny vecka till dig!/Kram

8 BP:

skriven

Vilken toppen vecka och speciellt en riktigt lyckad helg. Det som skiljer livet på landet från det i stan är ju just sammanhållningen och att man ställer upp för varandra, vilket är riktigt kul!

Å du - vi har aldrig ägt en diskmaskin. Tycker min levande variant funkar alldeles utmärkt. Han går inte sönder heller verkar det som. Å han tycker nog likdant om mig. Regeln här är att den som laga mat behöver inte diska och vice versa. Å tro det eller ej, jag älskar att diska. På fem minuter är ju allt klart:-)

9 Eva Trillian:

skriven

Roligt och inspirerande med teaterentusiaster :)
Vatten i kranen - verkligen! En av de vardagliga ting man tar för givet!
Sv: Uppgraderingen till tian fungerade bra och har inte gett mig något annat problem än att den inte klara av att se filerna i min kamera - men den kan läsa minneskortet, så det går ju att lösa :) De lovar att de jobbar på det tydligen, för det är många som klagat!
Det är kanske klokt att vänta till alla "barnsjukdomar" är kurerade ;) men jag lever med en datorfantast, så här är det "friskt vågat" som gäller!
Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

10 Gemsofmylife :

skriven

Vilken härlig lista och vilken härlig helg du haft !!!
Solglasögon är bra och ngt min son inte klarar sig utan med sitt skadade öga, så det är jag också tacksam över utan ha tänkt på det :)
Vad otroligt mysigt att gå på julmarknad i Tyskland men jag gör än allt för att slippa tänka på vintern :), men som sagt borde väl också ta tag i det 😘 tack för din lista och stor kram till dig /Sanna

11 Veiken:

skriven

Bara roligheter. Det blir fina minnen! Ja, jag är tacksam över min diskmaskin, men den börjar bli gammal nu! :(

12 Freja:

skriven

Goda grannar är guld värda! Vi har superfina grannar där vi bor, alltid hjälpsamma på alla sätt, så skönt!

13 KajsaLisa:

skriven

Folklustspel med Bellman, härlig mix hos Mia :)

14 Mia:

skriven

En fin blogg och fina bilder!

15 Marit Johansson:

skriven

Vilken toppenhelg och med toppenväder dessutom :)

16 Monica o Jacob:

skriven

Toppen helg med toppen väder inte helt fel:-)
Kopplade ur diskmaskinen direkt när vi flyttade in, konstigt när vi tog bort den 12 år senare var det fortfarande vatten i slangen?

17 Mia:

skriven

Tack för du tittade in till min blogg! alltid roligt med besök. Välkommen åter! Hoppas att du blir snart bättre så du kan skriva mera. Vi är ju olika människor som har olika behov.

18 Anni:

skriven

Alltså, goa vänner och goa grannar - de är värda sin vikt i guld (eller öl och vin?). Och så mysigt med julmarknad i Tyskland, de är ju något alldeles extra. Blir det Lübeck eller längre söderut?

19 Paula i pörtet:

skriven

Så mycket kul ni har haft. Jag måste dosera mina upplevelser numera, annars blir jag helt utmattad, inte kroppsligt men själsligt. Huvudet hänger helt enkelt inte med riktigt.
Men det gjorde det nog för sisådär tjugotalet år sedan, så du gör klokt att stanna upp ibland och fundera på vad du håller på med. Det var inte jag så bra på när livet gick i 190.,..
Julmarknad i Tyskland är säkert en stor upplevelse, mycket av våra traditioner har ju sina rötter där.
Kramen

Kommentera här: