Sylvass

Skarp är det som gäller hos tisdagstema idag. Synonym till skarp är ju vass. Om något är riktigt vasst brukar man säga sylvass.
 
Ordet kommer från dessa sylar som man använder när man spikar fast skorna på hästens hov. Här är bara små spetsar av sylarna. Avklippta efter att de spikats in. Då gäller det att vara snabb och sopa upp dem så inte hästen trampar på dem.
 
Andra skarpa eller sylvassa saker ser ni hos
 
1 Paula i pörtet:

skriven

Hej, alldeles nya sylar för mig. Sylskarpt känner jag däremot igen. Grannens hästar på gården är barfotahästar. Det verkar funka bra.
Vi fick snö idag, typiskt aprilväder
Kram

2 Leena:

skriven

Åh sådana har jag inte sett tidigare men det är klart de måste vara vassa. Skönt att hovslagaren kan sitt jobb så han inte skadar hästarna.

3 BP:

skriven

Hur f*n har hon kommit över dom tänkte jag, tills jag läste texten? Precis som Paula så har jag aldrig sett sådana förut, men sen så har jag u inga hästar heller.
Toppen bidrag till temat såklart - svårslaget om om man sägerså;-)

4 Eva Trillian:

skriven

Har aldrig reflekterat över att sylvass kommer sig av (naturligtvis - hur kan man INTE tänka på det) de vassa sylarna! :D

5 Violen på Brandholmen:

skriven

Sylvasst, här fick jag lära mig något nytt! Tur att hovslagaren kan sitt jobb annars kunde det gå illa!
Ha det bra!

6 Monica o Jacob:

skriven

Det gäller att den som skor kan sitt
jobb, förstår att man vill bli av med dom
så fort som möjligt

7 Sanna:

skriven

Det var verkligen en bild för SYLvasst ;)

Önskar dig en underbar onsdag
KRAM Sanna

8 Scaniatjejen:

skriven

Rolig tolkning och intressant att lära sig något nytt!

9 Stare Ström:

skriven

Bra tolkning!

10 cissi:

skriven

Hovslagarna är duktiga! Själv skulle jag aldrig våga mej på att slå en sån syl genom hästens hov....tänk om man skulle träffa fel!

11 Paula i pörtet:

skriven

Hej, tack för länken, har kikat på flera foton. Nu undrar jag, hur länge håller en sån ö? En meter vass, jag menar den måste ju med tiden multa eller ruttna eller nåt. Då bygger man antagligen en ny? Med tiden torde hela sjön vara full av flytande små öar? Men sjön är väl riktigt stor så det kanske dröjer...Väldigt annorlunda bosättning må jag säga. Redan torsdag så jag passar på att önska dig en trevlig helg!

Kommentera här: