Combo-tour i Costa Rica

Idag var vi iväg på en combo-tour. Blev upphämtade 6 i morse, vilket inte är något problem eftersom vi är klarvakna 04.30 varje morgon. Inte riktigt kommit in i rätt tidsrytm ännu.
Först åkte vi till ett kaffeplantage. Blev guidade hur hela processen går till från planta till kaffe. Förutom kaffe hade de otroligt många vackra växter och blommor!
 
 
Bananer!
 
Mango! Så mycket god mango här och mangojuicen till frukosten idag var suverän!
 
Sedan bar det av till vulkanen Poás. Den hade sitt senaste utbrott på 1950-talet. Den innehåller ingen lava, men väl magma och vulkan-aska. Dessutom sprutade den iväg stenblock stora som bilar då.
 
Strax bredvid vulkanen låg en sjö mitt i bergen.
 
Färden gick vidare till La Paz Waterfalls där det även fanns mängder av djur att titta på. Vissa i det fria och vissa inburade. Har svårt att se inburade djur. Tycker alltid synd om dem.
 
En fjäril som håller på att titta ut ur sin puppa.
 
Mängder av kolibrin, men supersvåra att fånga på bild.
 
Fler kolibrin.
 
Söt liten kisse :)
 
Lite annorlunda groda.
 
De här små röda krabaterna är Costa Ricas giftigaste grodor. Och de fick skutta omkring lösa i ett rum. Kände mig riktigt modig som vågade gå in där. Vågade t.o.m. trotsa min rädsla och gå in och titta på de där andra långa slingrande djuren som jag är totalt livrädd för. Lägger inte upp någon bild på dem så här på kvällen för då drömmer jag mardrömmar.
 
Färden avslutades med att vandra runt bland fem vattenfall i regnskogen. Här stänkte det rejält från fallen och jag fick mest hålla kameran under regnjackan. En riktig toppendag är nu till ända och det börjar bli dags att sova. I morgon flyger vi vidare till Ecuador.  
1 Marit Johansson:

skriven

Vilka fina bilder, spännande att hänga med på din resa.
Jag blir rent olycklig av att se djur i bur, det är ju egentligen fruktansvärt att vi människor spärrar in vilda djur bara för vårt eget nöjes skull... hatar att gå på djurpark men gör det ibland för dotterns skull.

2 Er son:

skriven

wow ni kom in direkt bland costa ricas coolaste djur! Det var en jaguar va? Hälsa skölpaddorna på galapagos!

3 Lottisen:

skriven

Vilken spännande resa och vilka fina bilder!

4 Pumita:

skriven

Ååh, jag blir alldeles mållös! Och vansinnigt avundsjuk. Obs! Inte missunnsam. ;)
Kolibrier är bland svåraste man kan fota, de "studsar" ju runt hela tiden. Tycker du har lcykats väldigt bra! Och jag bara älskar de där röda blommorna med gula kanter, och tukanerna och mango och... Önskar jag vore där!

Ska ni åka runt i Ecuador nånting eller är det bara Galápagos som lockar? Det är ett mysigt och intressant land. Finns mycket att se.

5 barbro nihlen:

skriven

Men gud va underbart ni har det, vilka spännande bilder, va spännande resa, fortsätt och ha det underbart, och det kan väl inte vara så svårt

6 Anna L:

skriven

Åh så härligt ni verkar ha det. Otroligt fina bilder också :-) ha så jättehärligt - ser fram mot nästa inlägg! Stor kram till er båda! /Anna

7 paula i pörtet:

skriven

Söt liten kisse, jo jag tackar, vet inte om grodorna eller kisse skrämmer mest! Grön av avund är jag också, precis kolibrifärgen....

8 Marja:

skriven

Tack för underbara bilder! :)

9 Kajsa:

skriven

Så härligt ni har det och du är sån duktig fotograf. Fortsätt ha det toppen önskar vi i ett gråmulet Gnesta. Kram

10 Anitas Malta:

skriven

Säger bara wow !!! Vilka fantastiska upplevelser du förmedlar och så jättefina bilder. Tror jag ska prata med maken diskutera vart vi ska resa nästa gång...;-)

Kommentera här: