Börjar lossna lite nu

Som många av er vet sa jag upp mig förra vintern. Kände att jag var tvungen att hitta på något med mitt liv. Tjugo år kvar att jobba och kände smått panik om jag skulle göra samma sak i tjugo år till. Så tvärtom från alla andra sa jag upp mig först, och började sen fundera på vad jag skulle hitta på.
Bestämde mig för något som jag brinner för - starta en firma och hålla utbildningar i hjärt- och lungräddning. Har ju redan pysslat med det några år genom idrotten. Alldeles för många som dör i onödan för att det är så många som inte kan HLR. Av 10 000/år i Sverige som drabbas av hjärtstopp är det endast 500 som klarar sig. Förskräckligt dåligt.
Startade upp firman i höstas men fick vänta tre månader på min leverens med hjärtstartare. Bytte leverantör o kunde börja jobba i januari. Så väldigt försenad o väldigt motiverad satte jag fart att ringa, besöka, maila. Vissa dagar riner jag 20 samtal och får inte ett enda napp, får ibland inte ens prata med rätt person. Då känns det motigt! Men vissa dagar ringer jag 5 samtal och får skicka 5 offerter. Då känns det lite lättare.
Nu har jag haft ett antal utbildningar och senast idag fick jag två nya utbildningar inbokade samt sålde en hjärtstartare. En bra dag!
Firar med fruktsallad!
1 Caroline:

skriven

Det låter ju som mitt "andra jobb", men jag förmedlar bar utbildningen. Men känner så väl igen känslan det där med ringandet. Känns som att man gör något meningsfullt, då man får iväg en utbildning :)

Ha en fin dag!

Svar: Roligt att du också säljer utbildningar :) Ja det är ju något som verkligen alla behöver! Tack detsamma!
Mia Ahlstrand

2 Anni:

skriven

Viktigt jobb! Jag tillhör dem som inte kan, men maken och de tre äldsta är utbildade genom scouterna.

Svar: Bra att de kan! Och du kan ju alltid lära dig :) En gång om året bör man gå!
Mia Ahlstrand

3 BP:

skriven

Det var modigt gjort. Inte att starta eget, men väl att säga upp sig först. Men du har ju lyckats, dessutom med en riktigt bra "produkt".
Grattis!

Svar: Anita kommer nog igen, tror och hoppas jag. Men jag tror att hon ligger lite lågt just nu...

Svar: Ja det kändes lite läskigt först, men är så glad att jag gjorde det! Tack för grattis!
Ja läste Anitas kommentar hos Rantamor. Så tråkigt för henne att hon har problem och inte kan fokusera på det hon tycker är roligt. Vi håller tummarna att hon kommer tillbaka fort!
Mia Ahlstrand

4 BP:

skriven

Me again:
Läs Anitas kommentar på Rantamors blogg ida<g. Ungefär som jag trodde... Älskar den tjejen och vill ha henne tillbaka i bloggvärlden.
http://rantamor.blogspot.se/2014/04/sa-kom-en-hel-massa-vartecken-till.html

5 Anonym:

skriven

Har du kollat med store arbetsplatser? Du kan ta bade skyddskommite och foretagshalsovard.

Svar: Har börjat kolla med lite mindre och medelstora företag. Bla har jag fått en Ica Maxi som kund så det känns toppen :) Vill ju inte bli för stor heller, vill absolut inte anställa.
Mia Ahlstrand

6 Åke:

skriven

Vilket dåligt facit av hur många som klarar sig. Borde väl vara ett naturligt sätt att just köpa hjärt startare... Törs inte räkna ut procenten ens... Jag blev så glad då jag klev in på mitt nya jobb rätt nyligt då det satt en stor skylt i entrén och vart den satt :) Lycka till med försäljningen och vad kul med dina affärer på utbildningar och startaren :) Jo såg en film tror det var på TLC en man som kollapsade i en bil och de tog ut han o lade han i en slänt, det kom poliser, brandpersonal och ambulans... Det vart en besvärligt plats att behandla honom och hade det inte varit för att en polis varit utbildad och kunde assistera hade det gått illa. Den andra polisen fick ju ta hand om den skräckslagna mannens fru. Polisbilens kamera hade filmat det hela. Så i rent förebyggande syfte kan jag förstå hur viktigt det är att vara utbildad.

Svar: Ja det är alldeles för få som klarar sig!! Jättebra att ni har på jobbet. Se till att alla vet hur den fungerar, och att alla kan HLR som används efter stöten. Tackar för Lycka Till! Kan säkert behövas :)
Mia Ahlstrand

7 Flisan:

skriven

Åhh vad gott det ser ut :D

Svar: Ja det var det också :) Kul att du tittade in på min blogg!
Mia Ahlstrand

8 Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma:

skriven

Vad starkt gjort att göra något eget, att våga ta steget. Ska ha dig i tanken medan jag funderar över mitt liv och vilken väg jag ska våga ta.

Svar: Ja det är ju bara jag själv som kan ändra på mitt liv, så tänkte jag. Kan ju inte gå omkring o vara missnöjd utan att göra något åt det. Lycka till du med och våga ta klivet! Du kommer inte ångra dig!
Mia Ahlstrand

9 Eva:

skriven

Grattis, och vad modig du är!
Väldigt intressant att läsa om din företagsstart.
Önskar dig lycka till!

Svar: Tack tack! Och kul att du kikar in på min blogg. Ser att även du har företag. Så då vet du ju hur det är. Lite tufft i början nu, men jag räknar med att det blir bättre o bättre :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: