Fototriss del 230: Negativt utrymme

Helena ger oss ett superroligt tema denna vecka. Hon förklarar temat såhär: Temat är NEGATIVE SPACE, eller NEGATIVT UTRYMME som man kan översätta det till på svenska. Jag har haft svårt att hitta en bra svensk definition av uttrycket, men det negativa utrymmet i en bild är alltså den yta som omger motivet och det handlar om att låta den tomma ytan ta plats i bilden, för att framhäva motivet. Det skapar en ren bild utan en massa störande moment som tar fokus från motivet.
Hade aldrig hört talas om detta med negativt utrymme men när jag satte mig o kollade lite i arkivet så hade jag hur många sådana bilder som helst. Mest med vatten eller himmel bakom motivet. Men nu är det ju roligt att lära sig något nytt och experimentera lite så det var bara att gå runt med kameran och leta lite motiv...
 
 
 
 
 
Fler negativa utrymmen hittar du hos:
 
 
 
1 Violen på Brandholmen:

skriven

Kul motiv och superläckra bilder! Vilken dekorativ svart katt!

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

2 Benita:

skriven

Bra tolkning av temat och fina bilder!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

3 Kattastrofen:

skriven

Wow vilken läcker fototriss! Den gillade jag verkligen.

Svar: Tack! Vad roligt!
Mia Ahlstrand

4 Stare Ström:

skriven

Perfekt! Verkligen kreativt!

Svar: Tackar tackar!
Mia Ahlstrand

5 Anna-Karin:

skriven

Snyggt uppbyggd triss, från liten detalj till hela det "mystiska" föremålet!

Svar: Tack! Såg att Åke kommenterat din, så tänkte att problemet löst sig, men för mig funkar det fortfarande inte att kommentera din blogg... Kanske beror på vilken portal man har.
Mia Ahlstrand

6 Eva Trillian:

skriven

Vilken skönt kreativ lösning på temat :) Snyggt!

Svar: Tack så mycket!
Mia Ahlstrand

7 Veiken:

skriven

Veckans tema är kanon tycker jag. Alla har verkligen tänkt till och satt alla grå celler i arbete!
Kattsilhuetten är helt suverän! Med andra ord en läcker triss! :)

Svar: Tack! Ja ett jättekul tema! Roligt att lära sig något nytt och leka lite...
Mia Ahlstrand

8 Anita - Malta:

skriven

Vilken underbar tolkning. Riktigt snyggt !

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

9 KajsaLisa:

skriven

Kul och udda experimenterande. Motiv på neutral bakgrund kallar jag det på svenska.

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

10 Anneli - A'la Foto:

skriven

Superläcker trisstolkning och så söt katt! :O)

Ha en fin vecka!

Svar: Tack och detsamma!
Mia Ahlstrand

11 BP:

skriven

Coolt! Helt suveränt faktiskt om jag får säga så. Totalt annorlunda från de andra bidragen!
Å du - tack för titt-in hos mig:-)

Svar: Tack så jättemycket!
Mia Ahlstrand

12 Janne:

skriven

Kul tolkning, gillas.

Svar: Tack! Kul att du gillar den!
Mia Ahlstrand

13 Freja:

skriven

Väl trissat! Först två gissningsbilder och sen lösningen på den sista!
Sv: Ja, nog är det lärorikt att springa in i väggen! Jag är en helt annan människa nu än vad jag var innan, en bättre människa skulle jag helt klart säga!

Svar: Tackar! Ja så klart man hellre hade varit utan sjukdomen, men nu när man ändå hamnade där är det ju bra att den har fört något positivt med sig :)
Mia Ahlstrand

14 Linnéa:

skriven

Läckert bidrag. Snyggt! Att du kunde göra så mycket med din katt dessutom få fram det härliga negativa utrymmet!

Svar: Tack tack!
Mia Ahlstrand

15 Pysselfarmor:

skriven

När man målar talar man inte om negativt utrymme utan om mellanrum, så det är inte obekant för mig eftersom jag målar....inget är nytt under solen ;-))

.....fina mellanrum här ;-)

Javisst är det mycket man fotar mot vatten, himmel eller grön bakgrund (skog, gröna ängar osv) - inget fel idet.

Svar: Tack! Ja man kan nog kalla det bakgrund, mellanrum eller som Helena just lärt oss, negativt utrymme... Och visst är hav, himmel o ängar perfekta bakgrunder!
Mia Ahlstrand

16 Åke:

skriven

Stilren och kul tolkning :)

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

17 Marit Johansson:

skriven

:) fint, jag anade inte alls att det var en katt!

Svar: Tack! Det var det som var meningen :)
Mia Ahlstrand

18 mammakero:

skriven

Vilken kul triss! En enkel och stilren tolkning som samtidigt blev rolig! Bra!

Svar: Tackar tackar!
Mia Ahlstrand

19 Jah Hollis:

skriven

Det blev ju en fin triss på temat, bra uttänkt.

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

20 Elisabeth:

skriven

Snyggt! =)

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

Kommentera här: