Lugnt och skönt

Gillar att vara ensam. Behöver ganska mycket egentid och är ju van att få det i och med mannens alla resor. Men dessa veckor han har varit i Kina har det varit full fart, knappt ensam en endaste dag. Har umgåtts med mina underbara vänner och haft båda barnen hemma på besök i olika omgångar. Så när sonen åkte tillbaka till sitt i torsdags kände jag hur skönt det var att bara vara. Så denna helg har jag bara umgåtts med lövräfsan, dammsugaren, tvättmaskinen och strykjärnet :) 
Ja och självklart katterna och hästen. Blev en lång härlig tur med häst o vagn även denna helg, hade min mentorelev med mig. Nu är i och för sig mentorprojektet slut men vi fortsätter träffas ändå.
Måste ta små pauser i lövkrattningen för att busa med Troja.
 
Har även varit till gravarna och lagt kransar och tänt ljus. Här hemma har jag njutit av den fina lyktan jag fick av mina tjejkompisar förra helgen på champagneprovningen.
En lugn och skön helg som kommer att sluta toppen eftersom ikväll kommer den efterlängtade mannen hem från Kina.
 
 
 
1 Kakan:

skriven

Så gullig katt och fin lyckta du har...
Kram Kakan

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

2 Ulla Laiho:

skriven

Vilken härlig katt! Man har ögonkontakt med den.

Svar: Tack, ja visst är hon fin :)
Mia Ahlstrand

3 Eva Trillian:

skriven

Låter som en fin helg :)

Svar: Ja riktigt skönt!
Mia Ahlstrand

4 Monica o Jacob:

skriven

Lite kvalitetstid för sej själv är ju inte helt fel.
Vilken härlig bild på katten;-)
Ha en skön kväll

Svar: Tack! Egentid behövs i stora doser för mig. Verkligen skönt att ha häst och vara ute i skogen ett par timmar varje dag. Bara rensa tankarna... Ja ni har ju hundar så ni vet ju :)
Mia Ahlstrand

5 Violen på Brandholmen:

skriven

Så söt din katt är! Ibland är det riktigt skönt att ha egen tid och göra precis det man vill!

Svar: Tack, ja hon är riktigt söt, men ingen knäkatt. Ja egentid är guld värd när man väljer den själv :)
Mia Ahlstrand

6 Charlotta:

skriven

Men gose en sån söt kisse du har. Och busig också verkar det som. :D
Att räfsa löv i trädgården är "kvalitet" på ensamtid om jag får säga vad jag tycker. Rena meditationen. :))

Svar: Ja det är toppenskönt att gå o skrota i trädgårn. Ja hon är både söt o busig :) Har en kolsvart hanne också :)
Mia Ahlstrand

7 Beppan:

skriven

Härligt med sådana helger!
Ljuvligt söt kisse - och vacker lykta.

Svar: Ja jätteskönt! Tack :)
Mia Ahlstrand

8 Pysselfarmor:

skriven

Sicken söt buskatt!

Svar: Ja visst är hon :)
Mia Ahlstrand

9 Marit Johansson:

skriven

Vilken ovanlig katt du, snyggt mönstrad eller hur man nu säger :) jättefin i alla fall!

Svar: Sköldpaddsfärgad kallas det och det är bara honor som kan vara det :) Har en kolsvart hanne också :)
Mia Ahlstrand

10 Skogstrollet:

skriven

Oj, vilka kattfärger, på en riktig personlighet!
Det är skönt att bara kunna vara, ibland också.

Svar: Ja hon är häftigt tecknad och verkligen en personlighet... Äter bara ur vänstra matskålen tex :) Jätteskönt att bara skrota omkring själv ibland!
Mia Ahlstrand

11 Kerstins foto:

skriven

Att få egentid är viktigt och du verkar ha haft en helt perfekt helg. Att få umgås med katt och häst är väl ett alldeles perfekt sällskap och inte pratar de ihjäl en heller. ;) Vacker katt du har och lyktan var en fin present.

Svar: Ja djuren är underbara sällskap :)
Mia Ahlstrand

12 Anita - Malta:

skriven

Härlig bild på din misse. Verkligen fin :-) Håller med till fullo det du skriver om egentid. Sist jag var ensam njöt jag tillfullo. Maken reser till Stockholm lite då o då. Oftast väljer jag helst att vara kvar hemma på Malta just av den orsaken. Egentid!! Det funkar inte att leve 24/7. Dessvärre har maken ingen förståelse alls.

Svar: Tack, hon vill alltid vara med :) Alla har ju olika behov av egentid och jag har ganska stort, liksom du också verkar ha. Är väl perfekt att få den tiden när han ändå åker iväg :)
Mia Ahlstrand

13 Anni:

skriven

Vilken skön och avkopplande helg du haft! Egentid är verkligen guld värd!

Svar: Ja verkligen!
Mia Ahlstrand

14 KajsaLisa:

skriven

Ser ut som du varvat ned i helgen, härligt. Du undrade lite över regnskydd till kameran. Jag har hållit på att experimenterat lite med det.
Det här är det första jag köpte på Kjell&CO
http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2013/06/14/testing-testing/
Fördelar, det skyddar kameran bra, nackdelar, alla andra som går att komma på. Om du har funderingar på att ge dig ut på Atlanten i en roddbåt och fotografera i full storm så rekommenderar jag det, annars inte.
Sen köpte jag ett på net on net.
http://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/vattenskydd/regnskydd-foto/kata-e-690pl/166050.4679/
Testade det här i det här inlägget då det verkligen blev en hårdtest.
http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2013/08/11/m-som-i-misslyckas/
Vad jag inte förstod var att jag skulle gått upp mer i isotal. nästa inlägg som var på kvällen gick jag upp från 100 till 1000 iso. Det blir mörkare när det regnar och regnar det mycket så springer folk och blir suddiga. Man skall ha snabba slutartider när det skall vara människor med.
http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2013/10/28/jaha-vart-tog-stormen-vagen/
Till min kamera passar det här. Nackdelen är att jag har ett 18-105 objektiv som är lite för biffigt, längden är inget problem. Det gör att jag har svårt att få in handen och zooma. Annars kommer man åt allt och jag har dessutom kört med optiska sökaren, när det inte blir för mycket imma. Dessutom kan man öppna blixtlåset i botten på det för att få dit ett stativ. Nackdelen är att det saknar halsrem och kameraremmen hamnar inne i skyddet. När jag tog bilderna över Sergels Torg med kameran nedåt öppnade jag blixtlåset lite så jag kunde ha den runt halsen som säkerhet.
Mitt Nikon 7100 hus är max i storlek vad man bör stoppa in, ifall man skall få plats med fingrarna för inställningar. Sen använder jag ett motljusskydd för att slippa vattendroppar på objektivet.
Det passar inte till alla kameror, har du en liten kompakt kommer du att få problem med att få påsen att sluta kring objektivet. Men till en semikompakt eller en systemkamera med normalzoom fungerar det.
Det bästa är att ta med kameran när man handlar det. Tyvärr har dom bara skyddet på nätet och inte i affär. Men tror du det är en vettig grej så beställ hem och prova lite, annars går det ju att skicka tillbaka. Kolla även att lampan till autofokus syns genom den genomskinliga plasten, gör den inte det så får du problem att fokusera.
Fotar du i mörker när det regnar kraftigt och har gatubelysning med så bör du använda polarisationsfilter som dämpar reflexerna annars kan du få som gamla nylonstrumpor runt belysningen.
Hoppas du har nytta av mina tips, för det här är jättekul. Men det går ju att fota under markiser också.
Hör av dig om du undrar över något.


Svar: Tusen tack för dina tips! Jag ska titta igenom dem noggrannare imorgon när jag förhoppningsvis inte är lika trött. Har en Canon med objektiv 18-270. Ska nog hitta något passande. Tack än en gång!
Mia Ahlstrand

15 Annette:

skriven

Håller med dig, det är skönt med egen tid. Man får så otroligt mycket gjort och tiden går på något sätt långsammare. Häst och vagn? Har du hästar? Måste klicka runt i bloggen direkt :)
Härlig bild på katten! Hon ser ut som hon kommer att explodera och rusa iväg i nästa sekund :)

Svar: Har en d-ponny som jag mest rider, men även kör en del. Hon blir så härligt lycklig när hon får vagnen efter sig :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: