Ledande linjer

Fototriss vill se ledande linjer. Så här beskriver Helena:
Naturliga eller konstgjorda lijer är ett av de starkaste kompositionsverktygen. Så väl som att leda ögat genom bilden – vilket är varför de kallas ledande linjer – kan de också dela in en bild i olika områden, eller agera som ett grafiskt element. De mest uppenbara linjerna är de som skapas av konstgjorda detaljer som vägar, stigar, spår, broar, telefonledningar, murar, häckar, staket och trädalléer. Även skuggor kan skapa starka linjer, speciellt när solen står lågt. Naturliga linjer, som floder och bäckar har samma effekt när de ringlar sig genom landskapet och bort mot horisonten.
 
Följ med på en resa vet jag!
 
Vill man inte flyga kan man ta bilen över Öresundsbron:
 
Vi hamnar till slut vid Como i Italien och promenerar längs vattnet:
 
Tack för sällskapet på resan!
 
Fler ledande linjer hittar ni hos:
 
 
 
1 En plats i solen:

skriven

Härligt tema du fick ihop i trissen. Me like! :)

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

2 Linnéa:

skriven

Snyggt, stilrent och snyggt igen! Fin triss!
Ha en fin söndag!!!!

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

3 B i r g i t t a:

skriven

Åh den första bilden är så snygg - min favorit :)

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

4 Eva Trillian:

skriven

Tack för att vi fick hänga med på din resa :))

Svar: Det var så lite :)
Mia Ahlstrand

5 KajsaLisa:

skriven

Jag har kört över bron men aldrig fotat det, blev verkligen inspirerad av mittenbilden.

Svar: Fotat genom framrutan, för mannen vägrade stanna.... kanske klokt av honom, de andra bilisterna hade nog inte blivit så glada då :)
Mia Ahlstrand

6 Anneli - A'la Foto:

skriven

Mycket snygga ledande linjer och härliga färger!

Ha en skön söndag!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

7 Monica o Jacob:

skriven

En resa verkar som ett bra förslag just nu,fin triss;-)
Ha en skön söndag

Svar: Ja resa kan man aldrig få nog av :) Tack detsamma!
Mia Ahlstrand

8 Hildan foto:

skriven

Jättefina bilder alla tre! Bilden på Öresundsbron är riktigt snygg. Ja, ressugen blev jag när jag såg dina bilder!

Svar: Tackar :) Så underbart att resa, både långt o kort :)
Mia Ahlstrand

9 Marit Johansson:

skriven

Tack för att vi fick följa med på resan :)
Passande bilder alla tre!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

10 En plats i solen:

skriven

nja, nästan stod jag på spåret, stod vid en övergång och hade såklart igen klocka med, och hade inte riktigt koll om det snart var dags för tåget och komma :) Men jag hade hunnit bort för bommarna skall ju med ner! :)

Svar: Det var ju bra att du hade koll! Nästan koll i alla fall :)
Mia Ahlstrand

11 Violen på Brandholmen:

skriven

Jag följer med direkt! Är aldrig svårövertalad när det gäller resor! Inspirerande linjer i dina bilder!
Ha en bra dag!

Svar: Du är så välkommen! Tack och detsamma!
Mia Ahlstrand

12 Lena och Tommy:

skriven

Wow, snygg triss. Mittenbilden blir helt klart favorit!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

13 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Snyggt tolkat!

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

14 Veiken:

skriven

Jag älskar bror! Jag älskar att resa, så trissen är helt i min smak! :) Jättefin!

Svar: Tack så mycket!
Mia Ahlstrand

15 jeanette:

skriven

Bilden på Öresundsbron är klart bäst enligt mig. Där har jag ännu inte åkt men vill.

Svar: Det var första gången jag åkte där. Lite pampig o maffig är den :)
Mia Ahlstrand

16 Bitten:

skriven

Riktigt snygga bilder!

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

17 Anna :

skriven

Molto Bene..underbara bilder som jag blir varm i hjärtat av.

Svar: Tack så mycket för dina värmande ord :)
Mia Ahlstrand

18 Jojo:

skriven

Fin blogg:)

Svar: Tack och tack för besöket :)
Mia Ahlstrand

19 Benita:

skriven

Snygga bilder alla tre, den i mitten gillar jag mest.

Svar: Tackar!
Mia Ahlstrand

20 Anita A:

skriven

Trevlig resa med ledande linjer. Öresundsbron med sina maffiga polygoner har jag aldrig passerat med bil, kul att se bron ut det perspektivet!

Svar: Tack! Ja bron var lite maffig tycker jag :) Första gången jag åkte där.
Mia Ahlstrand

21 Karoleen:

skriven

Fina resebilder, härligt att åka iväg på resor =)

Svar: Tack! Ja visst är det!
Mia Ahlstrand

22 Marja:

skriven

Tack för trippen! Fina bilder... bron är för häftig. Skulle gärna åka över på den.:)

Svar: Ja bron var väldigt maffig o häftig! Min man ville inte stanna så jag fick fota genom rutan, men det gick bra i alla fall :)
Mia Ahlstrand

23 Jah Hollis:

skriven

Fina exempel på ledande linjer där Öresundsbron är min favorit.

Svar: Tack! Ja där känner du dig väl "hemma" :)
Mia Ahlstrand

24 Hanna:

skriven

Kanonfint, jag hänger med när som helst, säg bara till ;0)

Svar: Tack! Javisst du är så välkommen :)
Mia Ahlstrand

25 Steffe och Ingrid:

skriven

Härlig, lite hisnande triss. Jättesnygga linjer du har fotat. Kul att se Öresundsbron i det här perspektivet igen, vi sprang Broloppet strax innan biltrafiken släpptes på i juni 2000.

Svar: Tack! Måste ha varit en upplevelse att springa där :)
Mia Ahlstrand

26 Pysselfarmor:

skriven

Går alldeles utmärkt att fotografera genom bilrutan - gör det ofta själv. Och du har lyckats toppen med tvåan!

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

27 Leena:

skriven

Jag följer gärna med på din resa, till Como har jag inte varit någon gång ... Finfina bilder på temat.

Svar: Tack! Du är välkommen! Kan verkligen rekommendera Comosjön och alla små pittoreska byar runt sjön. Vi vandrade där i somras.
Mia Ahlstrand

28 Anni:

skriven

Jag följer med! När åker vi?

Svar: Härligt! Ja vi åker väl ganska omgående så vi lagom hinner hem till första advent :)
Mia Ahlstrand

29 PettKrill:

skriven

Underbara bilder, känns verkligen somriga!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

30 Annette:

skriven

Fin triss! De ledande linjerna finns överallt. Jag hade inte tänkt på linjerna efter flygplanen, det var smart. Men nu måste jag klicka runt och se vilka hästar du nämnde, har ju hästar själv :)

Svar: Tack! Har nog inte lagt upp så jättemånga foton på hästen. En d-ponny som jag har mest för att rida ut i skogen och må bra. När min dotter var yngre tävlade hon lite hoppning. Brukar köra henne en del också, det gillar hon :)
Mia Ahlstrand

31 Åke:

skriven

Jag flyger helst ;) Hörliga linjer genom dina bilder :)

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

Kommentera här: