Gnesta

I veckans fototriss vill Helena att vi visar upp vår by/stad. Gnesta är en liten ort med ca 5 000 inv i själva byn och ca 10 000 i hela kommunen med ytterorterna och landsbygden. Utan vårt kära pendeltåg skulle Gnesta vara ganska dött och när trafikverket i våras skulle ta bort pendeln gick folket man ur huse för att protestera. Listor skrevs på, facebookgrupper bildades, alla partier var totalt eniga för en gångs skull. Pendeln räddades!
 
Gnesta kommun satsar mycket på konst och kultur. Det gamla bryggeriet är själva metropolen för konstlivet. På baksidan av bryggeriet (som nu heter Art Lab) finns en vägg för alla konstnärer som vill måla. De får måla på två stora väggar samt har även fått måla möblerna. Det är öppet för målning varje helg, så det blir hela tiden nya konstverk.
 
I kommunen finns även ett klottersaneringsprojekt i form av konst. Inte riktigt min typ av konst...
 
Sist men inte minst vår Trappgata, 130 trappsteg som har blivit ett rent nöje att gå uppför sedan några åttondeklassare har fått vara med att smycka trappan med konst.
 
Denna omgång av
är dessutom en tävling där man kan vinna 3 nätters övernattning på Castanea. Det vore ju inte så dumt.
 
 
1 Lena:

skriven

det var en färgglad trappa :)

Svar: Ja så härlig blev den efter lite utsmyckning!
Mia Ahlstrand

2 Axart:

skriven

Trappan är ju helt underbar, mer sånt åt folket :D
AX

Svar: Absolut :)
Mia Ahlstrand

3 Gunvor:

skriven

Härligt! Underbar trappa!

Svar: Ja man blir så glad av den :)
Mia Ahlstrand

4 Katarina - Roses and stuff:

skriven

Vad härligt med en kommun som satsar på konst och kultur! Trappbilden är ju otroligt läcker!

Svar: Ja visst är den :)
Mia Ahlstrand

5 Åke:

skriven

Sådan färglad stad :) Så härligt du visar upp Gnesta :) Vad trevligt med nya konstverk varje dag :)

Svar: Ja man blir så glad av alla fina färger :)
Mia Ahlstrand

6 Hanna:

skriven

Kul med alla färgklickar som lyser upp i den gråa vardagen. Sista bilden kan man knappt tro är i Sverige, så snyggt och kreativt!

Svar: Ja och så roligt att eleverna i skolan fick vara med och måla :)
Mia Ahlstrand

7 Eva Trillian:

skriven

Är i Järna då och då :) En liten tur till Gnesta skulle nog inte heller vara dumt! Trappen är ju störthärlig!

Svar: Javisst stanna här nästa gång. Trappan ligger nästan vid stationen.
Mia Ahlstrand

8 fotobrus.se:

skriven

Fin triss! Jag tillhör dem som gillar graffiti på bra platser.

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

9 Violen på Brandholmen:

skriven

Gnesta åker jag igenom ibland men jag har aldrig sett den fina konsten! Får väl se mig omkring lite bättre nästa gång!
Trappan är bara för cool, vilken fin idé att tuffa till en, som jag tror, tråkig trappa!

Svar: All konst ligger ganska samlat kring stationen och Bryggeriholmen :)
Mia Ahlstrand

10 mammakero:

skriven

Vilken härligt färgglad triss du bjuder på! Vilken fenomenalt bra idé att måla en ful betongtrappa så där!

Svar: Tack! Ja en toppenidé faktiskt!
Mia Ahlstrand

11 Monica o Jacob:

skriven

Klotter är inte min konst heller men trappan är hur läcker som helst;-)
Ha en skön måndagkväll

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

12 Lottisen:

skriven

Älskar trappan!

Svar: Visst är den läcker!
Mia Ahlstrand

13 KajsaLisa:

skriven

Den sidan av Gnesta har jag aldrig sett, den var kul.

Svar: :)
Mia Ahlstrand

14 Kicki:

skriven

Färg kan göra underverk med en trappa!!
Fin färgglad triss!

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

15 Anita - Malta:

skriven

Kul och lite annorlunda presentation av din ort med mycket färg ;-) Gillar verkligen trappan. Lycka till i tävlingen Mia !

Svar: Tack!
Mia Ahlstrand

16 Anni:

skriven

Så det är i Gnesta trappan finns! Jag har ju sett den förr men inte vetat var! Klart att ni ska ha pendeln kvar så att jag kan komma dit ;-)

Svar: Självklart ska du ta pendeln hit! Och trappan ligger nästan vid stationen :)
Mia Ahlstrand

17 sofie Persson:

skriven

Underbara bildet med massor av färg!

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

18 Gocka (Locknetoka):

skriven

Åh, vad jag gillar sådan här konst! Trappan var ju bara för underbar! Härlig triss.

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

19 Janne:

skriven

Färgglad triss, gillar ditt tema, konst eller inte, det får var och en avgöra.

Svar: Tack :)
Mia Ahlstrand

20 Jah Hollis:

skriven

Jag kan inte låta bli att tänka på Gnesta-Kalle när jag hör namnet på din ort. Och jag har väl passerat där med tåg någon gång, annars vet jag inte mycket om orten. Men det var ju ett färgglatt och intressant ställe du visar i trissen.

Svar: Ha ha! Ja Gnesta-Kalle känner de flesta i vår generation till. Gick tyvärr bort för några år sen. Finns ett litet Gnesta-Kalle-museum nu.
Mia Ahlstrand

21 Freja:

skriven

Läckra och färgglada bilder, en fin presentation av din ort!

Svar: Tackar :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: