Borta bra men hemma bäst!

Hur härligt det än är att resa och upptäcka nya länder och kulturer är det alltid lika underbart att komma hem. Den där känslan som infinner sig när man närmar sig HEM... Och denna gång kändes den extra mycket.
 
Kina var ett spännande land att se. Många vackra byggnader, typ tempel, med mycket takmålningar, krusiduller, vackra detaljer. Det är rent o snyggt nästan överallt, folk som sopar gator och rensar ogräs i varenda hörn... Nästan ingen kan engelska och de som kan, de kan ändå bara några få ord. Helt omöjligt att få dem att förstå ibland. Som under skräckfärden i taxin till flygplatsen igår. De har ju inga bilbälten o kör som galningar. Tyckte jag vande mig lite under alla turer men sista turen trodde jag knappt vi skulle överleva. Han sicksackade mellan alla bilar o skulle bara vara först. Jörgen gestilkulerade att han skulle bromsa o köra saktare, men det blev nästan värre, han blev sur o körde bara fortare.
De spottar som galningar, nyser utan att hålla för ansiktet, trängs när de ska in i hissen eller tunnelbanan. Hemma låter vi ju de som ska av kliva ur först, men det existerar inte där, bara att tränga sig in så fort de kan.
 
Så det är så skönt att vara hemma nu! Och har varit så less på deras mat så inatt när vi kom hem tog jag fram lite oxfilé ur frysen som jag smaskat i mig nu. Stackars Jörgen fick åka ner till Göteborg direkt...
Blev en sen ridtur, helt underbart att vara ute i naturen o friska luften. Luftföroreningarna i Kina är hemska.
 
Hotellen har varit rena himmelrikena. Superservice, stora rum, gick nästan vilse i badrummet i Beijing... Förutom frukosten så ingår middagen, juicer o vatten, tvätt etc.
 
Vi kom hem vid 1 i natt och då var klockan 7 på morgonen för oss och vi hade rest ett dygn. Vaknade klarvaken halv 6 och nu är jag så trött så jag mår illa. Ska tvinga mig att vara vaken lite till. Får bli lite längre för varje kväll.
 
Har bara blivit foton från Kina i två veckor så här kommer lite bilder från den tidiga morgonen:
Daggvåta grässtrån i morgonsolen.
 
Hela gräsmattan är full med Bellis.
 
Löjtnanshjärtan har slagit ut medan vi har varit borta.
 
Prydnadsträdet blommar också.
 
Vissa tulpaner har vissnat o vissa blommar ännu.
 
Husvakterna har inte tagit död på mina odlingar :)









 
1 irene:

skriven

Vilka fantastiska bilder du har. ...och OJ vilken hemlängtan du har haft. Skönt att komma hem förstår jag.

Svar: Tack! Jätteskönt att vara hemma igen! Men vi har haft det toppenbra också :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: