Ung idag

Ikväll har vi varit och bowlat och käkat middag med mentorgruppen. Vi var 7 mentorer och 7 ungdomar. Själva bowlandet gick väl sådär... Det var ett tag sen jag gjorde det. Men himla kul med alla ungdomar. Så roligt att lyssna på dem och prata med dem. Ibland som små barn och ibland så vuxna och världsvana. Alla går i årskurs 8 utom en kille från 9:an som var med. Flera av tjejerna känner en ganska stor press i skolan och det är väl ganska typiskt tjejer. Man ska alltid vara så duktig och göra allt så bra. Försöker peppa "min" tjej att hon inte behöver vara bäst i allting.
Blev en hel del disskussioner om facebook också. Nästan alla har det och de flesta erkände hur beroende man blir av det. Endast en som hade haft det och gått ur, och det var en vuxen. Där har det ju också varit en del på nyheterna om hur stressade en del blir av att se hur mycket kul alla andra gör. Framför allt unga tjejer. Och att de måste gå in flera gånger om dan bara för att se vad kompisarna gör, istället för att umgås med sina kompisar. Helt sjukt faktiskt! Tog väldigt lång tid innan jag skaffade facebook men nu när jag väl har det måste jag också erkänna att det är beroendeframkallande. Men samtidigt väldigt kul att få kontakt med gamla kompisar man inte hört av på måga år. Som alltid finns det fördelar och nackdelar med det mesta.

Kommentera här: