Storstad kontra landet

I måndags var jag i Stocholm på Champagnedagen och kunde känna en saknad av storstadslivet. Inte alls ofta jag berger mig till stan nu för tiden. Men hann inte med annat än själva provningen, inte en endast liten affär.
Igår var vi i Linköping hela dagen och umgicks med dottern som fyllde år. Vi käkade lunch ute på stan, shoppade massor. Jag som aldrig brukar hitta något hittade två par byxor, två toppar, en sommarklänning och ett par skor. Riktigt nöjd med det! Sen åt vi middag på en mongolisk restaurang där man plockar ihop sin egen mat som man sedan lämnar till kocken som steker den. Sa till mannen att vilken skillnad det är på att bo i en stor stad mot en liten ort som vi gör. Vilket utbud av både affärer och restauranger det finns.
Idag efter frukosten åkte jag ut till stallet och red en långtur i skogen. Isarna har gått upp på både de större sjöarna och små tjärnarna i skogen. Vårblommorna lyser upp i dikena. Fåglarna kvittrar för fullt. Såg en stor fin räv på ett fält. Sen red vi förbi både nyfödda lamm och små fölungar. På hemvägen hade vi sällskap av en rovfågel en bra bit. Det är såna här stunder jag vet varför jag bor på landet. Skulle inte klara mig många dagar utan vår underbara natur. Det är sådan livskvalité!
Gräslök i massor!
Rabarbern på gång!
Första påskliljorna blommar!
Födelsedagsbarnet :)
Kvällsfika i dotterns lägenhet.
 

Kommentera här: