Tiden före jul

När advent närmar sig och jag får gå upp på vinden och hämta ner allt pynt, då känner jag hur julstämningen infinner sig.
Sen när jag har fått alla stjärnor, gardiner, tomtar etc på plats, häller upp första glöggen och slår mig ner i soffan - då njuter jag.
I år är det extra mycket julstämning i och med att sonen är hemma. Fyra år sen han var hemma under denna period och han är lika jultokig som jag. Ofta när jag kommer hem från jobbet strömmar julmusiken ur cd:n, ljusen är tända och han sitter och klinkar lite på sin gitarr. Så himla mysigt!
Jag försöker alltid göra så mycket som möjligt i god tid, så att jag hinner njuta också.
Köttbullarna ligger klara i frysen. Likaså crepes med olika fyllningar. Knäckebrödet är bakat. Alla julklappar är inslagna och klara. Stora vitrinsskåpet har fått sin årliga putsning och varenda glas är skinande blankt.
Julgodiset går ju inte att göra för tidigt, inte i vår familj i alla fall, då är risken att det inte finns så mycket kvar till jul... Men i förrgår blev det marsipanmedaljonger med apelsin och mörk rom.
 
Skinkan är griljerad, ja den är inte till jul utan till morgondagens brunch.
Alla julkort är gjorda och skrivna.
På torsdag kommer även dottern hem så då kan jag njuta ännu mer :)
 
Idag är det snöstorm och innepysslardag, men igår sken solen och jag gick en riktigt lång härlig promenad och naturligtvis fick kameran följa med.
 
 
 

Kommentera här: